William blev danmarksmester i entreprenørskab

06. juni 2016

Ny app kan være med til at styrke ordblindes sociale kompetencer. En af udviklerne, William Nyby Pedersen, har selv haft stort udbytte af sine sociale kompetencer, som han blandt andet har udviklet gennem sit ophold på Midtjysk Efterskole for to år siden.

Det var en meget stolt og meget træt gruppe gymnasieelever, som i april vandt danmarksmesterskabet i entreprenørskab. Prisen er indstiftet af Fonden for Entreprenørskab, og det var selveste prins Joakim, der overrakte den.

Danmarksmesterskabet er kulminationen på et meget koncentreret forløb, hvor de fire drenge i gruppen har arbejdet mange timer ud over almindelig skoletid. En af drengene i gruppen er William Nyby Pedersen, som er tidligere Midtjysk-elev.

Videre til EM

- Udviklingen af app'en har især taget meget tid, men det jeg mest har brugt tid på, er at forberede præsentationen til DM. Vi har brugt vildt meget tid på at øve vores fremlæggelse, fortæller William.

Og det gav altså pote. Dommerne valgte deres projekt, som hedder 'Subreader', og nu skal de videre med at forberede EM, som afholdes til sommer i Schweiz. Blandt andet skal alt materialet oversættes til engelsk.

William er sikker på, at hans evner til at kontakte folk, at kunne fremlægge sin idé og at kunne stå foran mange mennesker, er blevet styrket gennem opholdet på Midtjysk.

- Jeg er helt klart blevet mere udadvendt, og det har jeg gjort brug af gennem det her projekt, siger han.

Ud over blomster og ære fik de fire entreprenører en check på 10.000,- kr. som skal bruges til at videreudvikle projektet. Og i modsætning til så mange andre med gode idéer, har de fire allerede kontakt til flere interesserede investorer

DM i entreprenørskab

Vinderne af DM i Entreprenørskab 2016 er William Nyby Pedersen (yderst til højre), Alexander Gram Jensen, Kristoffer Strube Græm fra gymnasiet Learnmark i Horsens og Anders Bredgaard Thuesen fra Rybners Gymnasium i Esbjerg. (Foto: Fonden for Entreprenørskab)