Efterskole? Nej-tak!

08. marts 2018

Skolen fungerede slet ikke for Pernille, og efterskole var heller ikke noget for hende. Troede hun. I dag er hun ved at uddanne sig til lærer. Og har været i praktik på selvsamme efterskole. Nu er Pernilles historie blevet til den første web-dok fra Midtjysk Efterskole.

Se hele web-dokken her

Pernille Kristoffersen er 25 år,og kommer oprindeligt fra en lille by, der hedder Bryrup. Hun er vokset op sammen med sin mor, sin stedfar og to halvsøskende. Da Pernille var 13 måneder gammel blev hendes far dræbt i en bilulykke. Det betød, at hendes mor kun 23 år gammel stod alene med hus, baby og en helt ny tilværelse.Pernille gik på Bryrup skole fra 0.-8. klasse, og det er ikke en tid, hun husker for noget særlig positivt.

Skolen var der ikke noget galt med, men jeg havde nogle ar på sjælen, var usikker, en stor pige og var kommet i en klasse, hvor jeg i bund og grund ikke passede særlig godt ind, fortæller Pernille.

Pernille havde svært ved skolen Hun klarede sig okay, men lå ikke i toppen og fik ekstra hjælp til både læsning, skrivning og matematik. Hun syntes ikke, at det var særlig fedt at skulle gå fra klassen for at få ekstra hjælp til noget.

- Jeg havde mange tårer, jeg følte mig udenfor og havde ikke de samme interesser som dem, jeg gik i klasse med.

Ville ikke væk hjemmefra

Da Pernille kom i 7. klasse, og tingene stadigvæk var svære, kom muligheden for at komme på efterskole på tale.

- Det skulle jeg ikke, det var jeg overbevist om, jeg kunne da ikke være væk hjemmefra i et helt år og undvære min familie, husker Pernille.

Pernille gik dog med til at tage ud og se på to efterskoler på Efterskolernes Dag. Den første følte hun sig ikke tilpas på. Hun syntes, det lignede og lugtede af plejehjem.

Den anden efterskole, hun kom til var Midtjysk. Hun fik en rundvisning, og snakkede med en af lærerne om mulighederne og hverdagen på en efterskole.

Afsted på efterskole

Søndag 12. august 2007 kørte Pernilles familie afsted mod Ejstrupholm med bilen pakket til et år. Det ikke var helt så sjovt i starten, som hun havde håbet. Frygten for at komme til at savne dem derhjemme, blev til virkelighed, og hun fandt ikke lige dem, der gav hende tryghed. Men det vendte efter et halvt år.

Pernille fik nye venskaber, opdagede at folk faktisk mente det med, at de godt kunne lide hende, og at hun var en god ven/veninde. Hver gang hun startede på et nyt sted, opstod der nye venskaber, og i takt med, at hun også mødte dem, hun havde gået i folkeskole med igen, blev nogle af disse også til venskaber.

I dag har Pernille et liv med familie og veninder, som hun aldrig havde turde drømme om, da hun startede på Midtjysk for 10 år siden, og til sommer bliver hun lærer efter at have været i praktik på Midtjysk Efterskole.

Pernille Kristoffersen

I dag har Pernille et liv med familie og veninder, og til sommer bliver hun lærer efter at have været i praktik på Midtjysk Efterskole.

Pernille på efterskole

Efterskolen var helt så sjov i starten, som hun havde håbet. Frygten for at komme til at savne dem derhjemme, blev til virkelighed, og hun fandt ikke lige dem, der gav hende tryghed. Men det vendte efter et halvt år.