Efterskoleelever renser luften

11. november 2019

En årgang elever har doneret overskuddet fra årets elevfester til organisationen 'Plant et Træ'. På den måde er Midtjysk Efterskole blevet sponsor, og det betyder renere luft for alle.

Der er to måder at formindske mængden af CO2 i atmosfæren. Vi kan udlede mindre CO2 – og vi kan fjerne CO2 fra luften og gemme den. Træer kan begge dele. Derfor har elever fra årgang 2018-19 besluttet at donere overskuddet fra årgangens fester til organisationen 'Plant et Træ'.

- Vi syntes, at de penge, der er blevet i overskud, skulle bruges til noget ordentligt. Det er da fedt for os elever, at vi kan få en skov i vores navn, siger Sebastian Pold, som er én af eleverne bag initiativet.

Eleverne holder hvert år et antal elevfester, og de ligger uden for skolens regi, da der er mulighed for at drikke alkohol. Festerne bliver styret af et udvalg af elever og en gruppe forældre, som hjælper med indkøb og planlægning af festerne. Det er en model, som betyder, at festerne bliver afviklet i god ro og orden.

Eleverne skal blandt andet bestille og betale deres forventede alkoholindtag i forvejen, og da de har overvurderet deres behov, er der blevet genereret et overskud på tæt på 15.000,- kr.

Grønt er godt

Skoven har en nøglerolle i forhold til klimaet, fordi træer ved deres fotosyntese kan optage CO2 fra luften og lagre CO2 som kulstof i ved og i jordbunden.

- Alle taler jo om klima og at vi skal leve mere bæredygtigt. Det at plante træer er i sig selv en god tanke,og samtidig gør det, at vi stadig har noget fælles, selv om vi ikke går på skolen mere, siger Mathilde Nielsen.

Hun synes, at idéen er genial, fordi det samler årgangen om noget, og samtidig er godt for klimaet. Både Mathilde og Sebastian drømmer om, at kommende årgange også vil generere overskud på deres fester og donere dem til et godt formål.

- 'Plant et træ' er et super godt projekt, og hvis flere årgange også samler penge ind, kan skoven bare blive større og større, siger de to.

Hvor skal træerne stå?

I skrivende stund er skolen ved at finde et egnet område, hvor træerne kan stå.

- Vi skal nok hen i foråret, før vi kan komme i jorden. Men til den tid vil vi lave en event, hvor nuværende og tidligere elever kan være med til at plante træerne, lover forstander Bo Thorup.

Han synes, det er flot, at eleverne har valgt at give pengene til noget, der kommer alle til gode.

- De kunne jo også have valgt at bruge pengene på sig selv. Men initiativet viser, at eleverne gerne vil være med til at løse nogle af de store udfordringer, vi som samfund står over for, siger han.

Elever donerer penge

Årgang 2018-19 var gode til at holde fester, og gode til at samle penge ind. Nu skal der plantes træer til gavn for klimaet for pengene.

Plant et træ

Eleverne fra årgang 2018-19 har valgt at give overskuddet fra årets fester til 'Plant et Træ'. Træerne vil komme i jorden en gang i foråret og hjælpe med at rense luften for CO2.

Midtjysk Efterskole, Rundvisning

Tag med Mariane og Magnus rundt på skolen, og se den med deres øjne.