Efterskoleliv på en ny måde

05. maj 2020

De spiller sammen. De synger sammen. De laver mad sammen. Og de hygger sig sammen - hver for sig. Under Coronanedlukningen er Opholdsstuen på Facebook blevet omdrejningspunkt for et efterskoleliv på afstand.

I den fysiske verden er skolens opholdsstuen stedet, hvor alle mødes. Til snak og afslapning, til sang og leg. Og til fælles oplevelser. Den rolle har Facebookgruppen Midtjysk Opholdsstuen overtaget. Gruppen er i modsætning til skolens officielle Facebookside kun for skolens elever, forældre og ansatte

- I Opholdsstuen har vi skabt et mere intimt rum, hvor brugerne er villige til at give lidt mere af sig selv, mener Martin Svinkløv, som står bag gruppen.

Fuld af liv

I gruppen foregår der hele tiden noget. Fredagssamling, madlavning, fortælletime, banko og som noget af det sidste skud på stammen Midtjysk og Monopolet, hvor man kan ringe ind til et panel bestående af skolens lærere.

- Gruppen er fuld af liv, og selv om der måske ikke er så mange, der følger med, når vi sender live, så kan vi se, at mange kigger forbi efterfølgende, siger Martin.

I snit kan aktiviteterne mønstre deltagelse af 80 - 90 elever, og Martin er imponeret over den kreativitet, som både elever og lærere lægger for dagen.

- Både lærere og elever har fået mod på at dele deres tanker og at lægge opslag om kommende arrangementer op. Det er noget, vi kan bruge også fremover til at mobilisere noget af kreativiteten derude.

Det bedste i en dårlig situation

Martin ville selvfølgelig gerne have været erfaringerne foruden. Men han er glad for at se forummet blomstre trods alt.

- Vi savner at stå ansigt til ansigt med vores elever, og har blot forsøgt at få det bedste ud af en dårlig situation, siger han.

For at dokumentere Facebooklivet for eftertiden har han lavet en video på ca. 10 minutter, hvor han har klippet stumper fra Opholdsstuen sammen.

- Det ville da være skønt, hvis gruppen også får et liv som samlingspunkt for fællesskabet efter krisen, mener Martin

Se video.

Opholdsstuen

Facebookgruppen Opholdsstuen er stedet, hvor elever og lærere mødes og deler deres aktiviteter og tanker. Gruppen er også åben for forældre, som kan kigge med.

Opholdsstuen 2

I Facebookgruppen Midtjysk Opholdsstuen er man sammen om noget hver for sig.