Elever fik nyt syn på tysk

28. august 2017

Der sidder tre drenge på en strand og fører en samtale på tysk. Du er én af dem. Altså inde i VR-brillen. Eleverne på Midtjysk Efterskole har afprøvet helt ny sprogteknologi.

Eleverne på Midtjysk har for en dag prøvet, hvordan det er at lære tysk på en helt ny måde. Teknologien hedder VR - eller Virtuel Reality - og den er hidtil mest blevet brugt i underholdningsindustrien. Men efterhånden vinder den også frem i andre sammenhænge.

- Når man tager VR-brillen på, så er man i et andet miljø, og det kan sammenlignes med at være på rejse eller udveksling i et andet land. Vi tror på, at man bliver bedre til at lære tysk, hivs man rent faktisk sidder i nogle situationer, hvor folk snakker tysk til dig, og du selv skal sætte sætninger sammen, fortæller Maria Herholdt Engermann. Hun er tidligere elev på Midtjysk og i dag sammen med Signe Ungermand indehaver af firmaet MANND i Aarhus. De to udvikler nye måder at fortælle historier på, blandt andet gennem Virtual Reality, og har produceret undervisningsprogrammet.

- Igennem interaktive film bliver man stillet overfor nogle valg, og eleverne lærer gennem de spændende historier, mener Maria og Signe.

De kan se et stort potentiale i at udvikle flere interaktive film til sprogundervisning.

Det er sjovt

Imens kan man iagttage elever, som sidder helt stille og stirrer ind i væggen eller op i loftet. Det er tilladt, for de har VR-brillen på, og prøver bare at følge med i den virtuelle verden og den handling i filmen, som de lige pludselig er blevet en aktiv del af.

- Det er sjovt. Jeg prøvede at opleve verden i en tysk drengs perspektiv. Jeg er ret dårlig til tysk, og lige i dag fik jeg ikke så meget ud af det, men hvis det blev en del af undervisningen, kunne jeg godt forestille mig, at jeg ville få mere ud af det. Det var i hvert fald sjovere end at sidde og terpe grammatik, som jeg før har gjort i tysk i Folkeskolen, siger Sebastian Lund Christensen.

Også Tekla Bach oplevede det at være forsøgskanin som ret sjovt.

- Vi skulle prøve at samle nogle tyske sætninger, og så sagde drengen inde i filmen dem. Jeg ville nok kunne lære noget, hvis vi blev ved med at bruge det, siger hun.

Anderledes undervisning

For tysklærer Birthe Sidsel Strunge var der tale om en oplagt mulighed for at prøve noget nyt i undervisningen.

- På Midtjysk er vi altid på jagt efter måder at lave det, vi kalder anderledes undervisning. At lære et fremmedsprog handler jo også om at blive sat i situationer, hvor du skal træffe valg og gøre brug af dit ordforråd, og det møder eleverne her. Eleven med til at vælge hvilken retning, historien skal tage, og det er motiverende for eleverne.

- For mig er det vigtigt, at vise dem flere og anderledes måder, at lære tysk på. Så da jeg læste om Marias projekt, skyndte jeg mig at kontakte hende og spørge om hun ikke ville komme og vise det for os, siger hun.

Tysk med andre briller

Maria Herholdt Engermann

Tidligere elev på Midtjysk Maria Herholdt Engermann står bag det nye undervisningsprogram.

Tekla og Sebastian

Tekla Bach og Sebastian Lund Christensen fik en sjov oplevelse. Men de ved ikke, om de lærte så meget tysk.