Elever kastes for løverne

08. oktober 2020

Eleverne kommer i spil på en helt ny måde, når efterårets øvelser i at finde en uddannelsesretning starter. Det hele bliver mere jordnært og relevant.

Der bliver lidt 'Løvernes hule' over det, når eleverne i 10. klasse har været gennem et nyt projekt på Midtjysk Efterskole. Lige som i det kendte tv-program skal de pitche deres idé. Ikke foran investorer med lommerne fulde af penge, men over for et panel af forskellige ungdomsuddannelser, som eleverne så kan gå videre med.

- Vi har søgt efter en måde at lave vejledning på, hvor eleverne bliver mere involverede i processen, og hvor det bliver mere spændende for dem, siger én af skolens vejledere, Nanna Kjelstrup.

Skal finde partnere

I stedet for den sædvanlige brobygning med efterfølgende OSO-opgave, skal eleverne i grupper finde partnere blandt virksomheder og arbejdspladser. Sammen med dem skal de udvikle en idé til et produkt, en arbejdsgang eller en anden måde at takle et problem, som den pågældende virksomhed står med.

- Vi har skelet til et projekt, som Efterskoleforeningen har udviklet. Det hedder 'E2E med Verdensmålene i hænderne', og det sætter fokus på de kompetencer, som kan få betydning for de unges valg af ungdomsuddannelse – tilmed i en visionær kontekst af FN’s Verdensmål, fortæller Nanna Kjelstrup.

E2E-projektet går kort sagt ud på, at eleverne i stedet for at skrive den klassiske OSO-opgave laver en såkaldt IBO-opgave. IBO står for Innovations Brobygnings Opgave. Her skal eleverne løse konkrete opgaver på selvvalgte virksomheder.

Skal fostre en idé

- Eleverne skal fostre en idé til noget, som gør noget godt for andre, og så skal de udvikle den på praktikstedet. Bagefter skal de så præsentere deres idé for ungdomsuddannelserne, som kommer på besøg på skolen, siger Nanna Kjelstrup.

Hun håber, at rigtig mange af skolens nuværende og tidligere forældre - og måske også tidligere elever, som nu er på en arbejdsplads, vil tage imod den nye mulighed og stille op som partnere for skolen.

- Virksomhederne får en unik mulighed for at få et ungdommeligt indspark til at løse nogle af de udfordringer, de står med. Eleverne vil kunne se på arbejdspladserne med helt nye øjne, mener Nanna Kjelstrup.

_C0P8123-min.jpg

Eleverne på Midtjysk er gode til projektarbejde, og det får de brug for, når de skal ud i den nye form for erhvervsvejledning.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.