Elever lader mobilerne ligge

05. august 2018

Midtjysk Efterskole ønsker en levende efterskole, hvor eleverne ikke skal forsvinde ind i deres mobiltelefoner. Det betyder blandt andet, at mobiltelefoner skal være på værelset fra morgen til aften.

Allerede i det netop overståede skoleår har skolens elever prøvet, hvad det vil sige 'at være til stede i rummet' uden mulighed for at søge tilflugt i mobiltelefonernes lokkende skærme.

- Erfaringerne er gode. Flere elever siger, at de har været mere i kontakt med hinanden efter, at de har lært at efterlade telefonerne på værelset i dagtimerne, siger forstander Bo Thorup.

Ordningen bliver nu indført som en permanent aftale. Elevernes mobiltelefon skal være på værelset fra eleverne står op, og indtil stilletimen er slut. Fra 19.00 – 22.30 må eleverne have mobiltelefonen på hele skolen på nær til arrangementer.

- At tro, at digitale sociale netværk kan gøre det ud for fysisk kontakt er imod vores biologi. Vi ved fra forskningen, at den direkte kontakt mellem mennesker ikke kan erstattes af de sociale medier, og vi ønsker netop direkte kontakt og dialog mellem mennesker, fortsætter Bo Thorup.

Eleverne tages med på råd

Han tilføjer, at ordningen med mobiler på værelserne kan blive udfordret i løbet af skoleåret. For selvfølgelig vil der i vores dynamiske hverdag opstå diskussioner om brug eller ikke brug af mobiltelefoner. Mobilerne er jo efterhånden blevet en forlængelse af vores arme, og det kan vi ikke fornægte, mener forstanderen.

Der er tale om en reel udfordring. I en undersøgelse foretaget for Politiken og TV 2 tidligere på året svarede to ud af tre unge, at de synes, at de var for afhængige af deres mobiltelefoner.

Et tankevækkende højt tal i en tid, hvor stress er blevet et stigende problem for mange unge. Det kalder på regulering,  der kan gøre afhængigheden af de smarte telefoner mindre.

Digital dannelse

- Vi arbejder med digital dannelse, og hertil hører, at man også lærer at lægge mobilerne til side og være til stede i nuet. Nu vil vi se, hvordan eleverne reagerer, og så vil vi tage det op med dem og tage dem med på råd. Jeg vil også opfordre forældre til at tage en snak med deres børn om vores nye mobilfri hverdag, inden skolen starter. Mange kontakter via mobilen kan måske undgås, hvis familien planlægger aktiviteter og aftaler i god tid.

-  Smartphonen er kommet for at blive og har et enormt potentiale. Men vi skal lære os selv og vores elever at styre den – i stedet for at den styrer os, slutter han.

Hvis mobilerne skal bruges i undervisningen, vil eleverne få besked på det, så de kan tage den med. Men den skal tilbage på værelset igen.

For forældre, som gerne vil i kontakt med deres børn vil det være lettest at gøre det i stilletimen mellem 18 og 19. Derudover vil der selvfølgelig altid være de sædvanlige muligheder for at kontakte skolen, hvis der skulle være særlige nødstilfælde.

_C0P0584.jpg

Midtjysk er en efterskole, hvor det sociale samvær og dialogen med de mennesker, der er i rummet, er i højsædet. Derfor skal mobilerne ligge på værelset hele dagen.