Elever laver organiseret natterend

15. april 2021

Normalt giver elever, som render rundt om natten, dybe panderynker og løftede pegefingre fra lærerne på en efterskole. Men én gang om året bliver eleverne bedt om at holde sig vågne og aktive hele døgnet. Så er der Marathondøgn på Midtjysk.

Marathondøgn lander altid som lyn fra en klar himmel. I flere dage har lærerne sneget sig rundt og i al ubemærkethed lagt skumle planer for eleverne.

Døgnet går under flere dæknavne, og kun de indviede ved, hvad der er i vente. Eleverne bliver vækket som sædvanlig, men i stedet for morgentur rundt om søen, bliver de dirigeret ind i teatersalen, hvor lærerne fortæller lidt om, hvad der skal ske.

- Jeg er ikke noget morgenmenneske, så jeg skulle lige vågne op, før det gik op for mig, hvad det var. Og det var en fed overraskelse, siger Mille Vittrup. Og Jacob Bylling falder ind:

- Åh nej, tænkte jeg. Jeg har aldrig været oppe i 24 timer, og jeg har normalt svært ved at holde mig vågen. Men jeg så det som en god mulighed for at prøve det, siger Jacob.

Opgaver og elever i kø

I løbet af de 24 timer kan man opleve elever, som står i kø for at få nye opgaver. Det er opgaver, som skal løses af hele det hold, man er blevet sat i. Holdene skal for eksempel starte med at udvikle et kampråb og nogle bannere med deres holdnavn.

Og så går det løs hen over dagen og natten med opgaver af meget forskellig karakter, 112 i alt. Jo flere opgaver, holdet når at løse, og jo flere point, de samler ind, desto højere rangerer de i den samlede dyst om at vinde.

I løbet af døgnet bliver holdenes placering offentliggjort, og så kan man enten stramme sig an - eller anlægge en mere tilbagelænet stil. Det sidste gjorde Milles hold.

Ikke for at vinde

- Vi fik at vide, at vi lå helt i bunden, og så tænkte vi, at vi bare ville hygge os. Vi besluttede, at vi ikke var med for at vinde, men for at have det sjovt, så vi gav os god tid til at løse opgaverne sammen, siger Mille.

Og det var åbenbart en strategi, der godt kunne betale sig, for holdet sluttede på en sjetteplads.

Jacobs hold fokuserede på at være i godt humør, selv om trætheden satte ind på et tidspunkt.

-Man bliver overtræt, og på et tidspunkt fik vi alle det helt store grineflip. Jeg tror, vi grinede i et helt kvarter, siger Jacob.

Trætte men glade

Men højt humør og grineflip kunne også være en god strategi, for Jacobs hold endte på en samlet tredjeplads.

Mens Mille fik endnu et bevis på, at hun fungerer bedst om natten, fandt Jacob ud af, at han er mere nattemenneske, end han troede.

- Det var ikke noget problem at være vågen. Jeg blev mentalt træt, men ikke fysisk, siger Jacob.

Begge var dog tydeligt ekstra trætte om morgenen. Men da var det heldigvis hjemrejsedag, så foran dem ventede en god hjemlig seng.

Marathondøgn, Mille og Jacob

Mille og Jacob havde forskellige tilgange til årets Marathondøgn. Jacob, som aldrig havde prøvet at være vågen i 24 timer, og Mille, som fungerer bedst om natten.

Godkendt natterend, orange hold