Elever opfører dystopisk fremtidsscenarie

10. oktober 2018

Fyrst Vultus hersker og regerer. Fra sit elfenbenstårn holder han øje med hvem, der bruger hvilke ressoucer. De er nemlig knappe, og alle vil gerne have del i dem. Sådan er det i fremtidsscenariet AQUARUM, som elever på Midtjysk Efterskole opfører.

Der er ikke noget manuskript til det stykke, som elever og lærere på Midtjysk Efterskole sætter op. I stedet har eleverne fået en ramme, og så skal de selv fylde den ud med deres egne idéer, dialoger, danse og optrin.

- Det er helt vildt fedt, at vi selv bestemmer det hele, siger Maja Fjord Kristensen fra Sdr. Felding.

Fra Folkeskolen er hun vant til at få at vide, hvad hun skal gøre. Her må hun selv finde ud af det.

- Vi har bare fået et tema, og så har vi udviklet idéer i små grupper. Alle har været med til at bestemme, og det har ikke været noget problem at blive enige, siger Maja.

Hun har netop imponeret lærerne ved at have en fuldt færdig drejebog for en del af stykket med nøjagtig tidsangivelser og alt. Lærerne kan bare læne sig tilbage og kigge på.

Elevernes forestilling

Og det er netop meningen.

- Det er elevernes forestilling, og de byder hele tiden ind med idéer, og de tager ansvar for forestillingen på en helt anden måde, end hvis vi som lærere gav dem et manuskript fra skuffen, som de skulle opføre, siger Martin Svinkløv, som er teaterlærer på skolen.

Han er mest optaget af, at eleverne får en god oplevelse, men selvfølgelig skal det også fungere over for et publikum.

- Men publikum får også en del af ansvaret, for de bliver en del af universet, og de må gå rundt og opsøge de forskellige optrin i stykket, siger han.

Som en slags totalteater skal publikum bevæge sig rundt i skolens store idrætshal, som til lejligheden er ombygget til en frugtbarhedsfest. Her kæmper forskellige grupper med og mod hinanden om de knappe ressourcer.

Skoleskemaet aflyst

Som pædagogisk projekt er det vigtigt for skolen, at der ligger læring og samarbejde i at opføre så stort et stykke. Hele ugen er sat af kun til det, skoleskemaet er aflyst, og alle bidrager på den ene eller anden måde til at få lys, lyd, kostumer, sceneopbygning og tusinde andre ting på plads.

- Performanceugen ligger forholdsvis tidligt i skoleåret, og eleverne bliver knyttet sammen på nye måder, og får her en mulighed for at lære hinanden at kende i nye sammenhænge, siger Martin Svinkløv, som er teaterlærer på skolen.

Stykket opføres torsdag 11. oktober 19:30 og fredag 12 oktober 17:00 (kun for forældre).

Fyrst Vultus

Fyrst Vultus, alias Rosa Brask, er ved at gøre sig klar.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.