Elever samlede 1 ton skrald

14. april 2020

Når Danmark vågner op efter Coronakrisen, bliver det til et renere land. På et par timer samlede flere end 100 elever fra Midtjysk Efterskole mere end 1 ton skrald i den danske natur.

For mange elever var det et velkomment afbræk i en delvis indespærret hverdag at begive sig ud i landskabet bevæbnet med affaldsposer og i behørig afstand fra hinanden. Nu skulle de samle skrald langs gader og stræder. Men en del blev hurtigt også lidt forstemte.

- Det kom fuldstændig bag på os, at der var så meget. Folk tænker ikke over, hvad konsekvenserne af deres handlinger er. Det er skræmmende, at folk bare smider affald ud ad vinduet. Det er da basal viden, at det gør man ikke, siger Mathilde Skjøt fra Aarhus.

Sammen med efterskoleveninden Anna Vægter fra Lystrup brugte hun fire timer på at samle affald, selv om det kun var meningen, at de skulle være ude i to timer.

Det tog lidt overhånd

- Det tog lidt overhånd, for vi blev grebet af det, og også lidt berørte. Det er jo vores verden, der bliver begravet i affald, hvis vi ikke ændrer adfærd, siger Mathilde, som nåede op på hele 45 kg affald.

Specielt synes hun, at brugen af engangsplastik til take-away mad og den slags bør begrænses. Og så tænker hun, at der skal laves nogle skræmmekampagner, for at få folk til at holde op med at smide deres affald i naturen.

- Vi fandt engangsplastik, som havde ligget der meget længe, for det forsvinder jo ikke. Det bliver spist af dyr, og havner i fødekæden, så på et eller andet tidspunkt spiser vi det måske selv, funderer Mathilde.

Et meget lille plaster

Også Mathias Strøm fra Herning blev skræmt af de store mængder, han fandt langs vejen. Mest overrasket var han over at finde 2-3 vodkaflasker og en del mælkekartoner. Han er glad for at have givet naturen en hånd.

- Folk er ligeglade med naturen, mener han, og er glad for at have været med til at gøre en forskel.

- Men det er et meget lille plaster på et stort sår. Om nogle dage er der lige så meget igen. Det er en ond cirkel, mener han, og kunne notere sig for et resultat på 17 kg.

Flere end 100 elever deltog i indsamlingen, og mange af dem havde taget deres familier med. Efter indsamlingen har de lagt billeder af deres resultat på Facebookgruppen 'Midtjysk Efterskole giver en hånd'. Det indsamlede skrald vejede 1.071,05 kg.

Mathilde og Anna

Mathilde Skjøt og Anna Vægter gik sammen og befriede naturen for 45 kg affald på fire timer.

Mathias Strøm

Mathias Strøm fra Herning havde taget sin mor med ud at samle skrald. 17 kg blev det til.