Elever søger partnere

08. oktober 2020

Skal din virksomhed eller din arbejdsplads være med til at forme fremtidens unge? Så har du nu en unik mulighed for at hjælpe de unge på vej i deres valg af uddannelsesretning og samtidig få et ungdommeligt indspark i din virksomhed.

Virksomheder og arbejdspladser får nu mulighed for at deltage i en ny moderne brobygning til erhvervsuddannelserne.

'E2E med Verdensmålene i hænderne' er et tre-årigt projekt, der er støttet af Nordea-fonden. Projektet sætter fuldt fokus på de kompetencer, som kan få betydning for de unges valg af ungdomsuddannelse – tilmed i en visionær kontekst af FN’s Verdensmål.

Skal løse konkrete opgaver

Projektet går ud på, at eleverne i stedet for at skrive den klassiske OSO-opgave, laver en såkaldt IBO-opgave. IBO står for Innovations Brobygnings Opgave. Her skal eleverne løse konkrete opgaver på selvvalgte virksomheder.

Når eleverne har været ude i det lokale erhvervsliv og fået ideen til deres projekt, bruger de de sidste uger af forløbet i IBO-brobygning på en lokal erhvervsuddannelse. Her modtager de undervisning, som de kan bruge til at forbedre deres ide og færdiggøre deres projekt.

Komme andre til gode

- Vi har for eksempel to drenge, som skal i praktik i deres efterårsferie hos en tømrer. De skal i skolens IBO-projekt udvikle et projekt og finde en praktikplads, og det kunne jo være oplagt at finde en plads i det fag, de nu allerede har snuset til, siger Nanna Kjelstrup, som er én af skolens vejledere.

Hun forestiller sig, at de med FN's verdensmål i baghovedet for eksempel kunne udvikle en idé til et møbel for handicappede, eller noget, som kommer nogle andre til gode.

Skal du være med?

Hvis du har en virksomhed eller er på en arbejdsplads, som gerne vil hjælpe de unge på vej, så meld dig som partner. Du får nogle unge mennesker ud nogle dage, og i et samarbejde med dig, kan du måske udvikle din virksomhed eller arbejdsplads.

Fakta:

Vi starter 9. november. Her skal eleverne i gang med at tænke innovativt i en idéskabelsesproces med verdensmålene som overordnet emne , og ud fra deres idéer dannes der grupper a´ 3 - 4 elever.

Efterfølgende skal projekt grupperne finde et praktiksted, hvor deres idé skal/kan videreudvikles.

Vi har brug for en række virksomheder, firmaer, selskaber, institutioner, foreninger, etc., som har lyst til at gå ind i et samarbejde med vores elever.

Konkret vil det sige, at man som samarbejdspartner:
Indgår i et samarbejde med en projektgruppe
Eventuelt får besøg af projektgruppen , hvor de kan komme og fortælle om, hvor de er i processen og kan få sparring.
Vi har afsat to dage til praktik, 17. og 18. november.
Hvis der ikke er mulighed for fysisk praktik, kan dette også foregå virtuelt eller pr. telefon eller mail.
Modtager eleverne og viser dem rundt på virksomheden/institutionen ved fysisk besøg .
Eventuelt indgår i afprøvning af elevernes projektidé.

Hvis I er interesserede i at indgå i projektet så send en mail til nk@midtjyskefterskole.dk.  Herefter modtager I selvfølgelig mere information om projektet. Vi håber, I har lyst til at hjælpe os med vores IBO-projekt, så det bliver en god oplevelse for vores elever

_C0P8021-min.jpg

Skal din virksomhed eller din arbejdsplads have besøg af nogle unge mennesker, som kan se på det, du gør med nye øjne? Så meld dig som partner.