Elever spiller på gaden med og for hjertet

18. april 2017

Onsdag 19. april vil gågaderne i Silkeborg genlyde af glad musik, når musikelever fra Midtjysk Efterskole i Ejstrupholm tager en dag som gademusikanter. I år samler eleverne ind til et ganske særligt formål.

Når ca. 30 elever fra Midtjysk Efterskoles musiklinje går på gaden for at spille, er det ofte, at penge, der måtte falde ned i deres hat, bliver brugt til lidt godt til eleverne selv. Men i år har de valgt at donere hele det indsamlede beløb til Hjerteforeningen.
- Vi har en kammerat, som er syg på grund af hjerteproblemer, og derfor tænkte vi, at vi ville samle ind til Hjerteforeningen, fortæller en af eleverne, Rikke Rønne Hansen fra Kolding.
Hun og veninden Thea Lund fra Randers ringede til Hjerteforeningen, og her blev man meget glade for initiativet.
- Det ville være en god optakt til foreningens landsindsamling, som finder sted 30. april, fortæller de to kammerater.

Svært at fange folk ind

At spille på gaden er en særlig disciplin, som elevernes lærer, Philip Stewart, har fortalt dem om. Han har selv rejst verden rundt som gademusikant og levet af folkets gunst.
- I starten tror man, at det er nok bare at spille det bedste, man kan. Men det er folk ligeglade med. Man skal fange folk ind, og gøre opmærksom på sig selv.
Det tror eleverne, at de godt kan klare. Ingen af dem har før optrådt offentligt, så de glæder sig meget til at prøve kræfter med det. De har øvet sig i et par uger, og de vil spille glad musik.
- Vi vil virkelig trykke den af, og hvis vi selv synes, det er fedt, vil det helt sikkert smitte af på publikum, mener de to piger, som håber at få rigtig mange penge i indsamlingsbøsserne til støtte for den gode hjertesag.
- Vi vil spille med hjertet for hjertet, siger de.

Gademusikanter

Rikke Rønne Hansen og Thea Juliane Lund med deres musiklærer, Philip Stewart glæder sig til at spille for folk på gågaderne i Silkeborg.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?