Elever tager briller på og bliver 'fulde'

08. november 2017

Eleverne på Midtjysk Efterskole skal opleve, hvad alkohol og andre rusmidler gør ved dem. Dog ikke ved at drikke sig fulde, men ved at tage nogle briller på, som simulerer fuldskab.

Når eleverne på Midtjysk Efterskole skal konfronteres med konsekvenserne af rusmidler som alkohol og hash, vil de blandt andet blive bedt om at afprøve forskellige promiller. Ikke ved at indtage alkohol eller euforiserende stoffer, men ved at tage nogle briller på, som giver en oplevelse af at være påvirket i større eller mindre grad.

Der er fuldemandsbriller med forskellige grader af påvirkning. Én brille simulerer en moderat brandert med nedsat reaktionsevne og problemer med at vurdere afstand. En anden brille giver en illusion af en voldsom påvirket tilstand og en tredje brille af at være påvirket af hash.

Eleverne skal blandt andet prøve at gå lige på en linje og at ramme en spand med en bold med brillerne på. Det går selvsagt ikke ret godt, og de finder ud af, hvor lidt, der skal til, før man ikke har styr på sine bevægelser.

Endte i en kørestol

Styr på bevægelserne og reaktionsevnen havde Peter Bleis ikke for ca. 10 år siden. Da kørte han i en alder af 35 år galt med sin bil og blev lam. Han arbejder i dag som trafikambassadør i Sikker Trafik, og han vil supplere elevernes egne oplevelser med sin personlige beretning.

- Midtjysk Efterskole holder temadag om alkohol hvert år. Vi har de unge på et tidspunkt i deres liv, hvor de eksperimenterer rusmidler, og vi vil gerne give vores bidrag til, at de unge lærer noget om, hvordan de skal omgås de midler, siger forstander Bo Thorup.

Sikker Trafik er enige:

- Det er vigtigt, at unge bliver undervist i, at trafik og alkohol ikke hører sammen og at spritkørsel kan have store menneskelige konsekvenser. Vi ved, at når unge kommer i dialog med trafikofre, er det en oplevelse, de kan huske længe, og at den påvirker deres adfærd i trafikken,” siger Jeppe Gudmandsen, pressemedarbejder i Rådet for Sikker Trafik.

Fuldemandsbriller

Sjovt ser det ud. Men der er en mening med galskaben. Eleverne skal prøve, hvordan det er, at være påvirket i forskellige grader.

Hvordan er det at have et barn på Midtjysk

Forældre til elever på Midtjysk kommer også på arbejde. Hør, hvad en række forældre har oplevet.