Elever var rockstjerner for en dag

03. april 2019

Selv om man som efterskoleelev af i dag ikke lytter til et 20 år gammelt nummer Carpark North, kan man godt synes, at det er fedt at optræde sammen med dem. Det gjorde musikeleverne fra Midtjysk Efterskole.

En dag i marts drog musikeleverne fra Midtjysk efterskole afsted på en særlig mission. De skulle være med til at indspille en musikvideo med bandet Carpark North, som for 20 år siden blev dannet af nogle elever fra Mellerup Efterskole.

Bandet har siden oplevet stor international succes, og for at fejre 20-års jubilæet, havde de inviteret efterskoleelever fra en række efterskoler til at deltage i optagelserne af deres video. Nummeret, eleverne skulle indspille, var bandets gennembrudsnummer Transparent & Glasslike.

- Vi kendte ikke nummeret i forvejen, for det er ikke den slags musik, vi unge lytter til i dag, fortæller Theresa Niiranen Garney og Aske Lund Schjøtz.

De to var blandt de øvrige fra musikholdet, som dannede i alt tre Midtjysk-bands til indspilningerne.

De oplevede en fantastisk lyd i salen, hvor i alt 20 efterskolebands dannede ring om de rigtige rockstjerner, og havde en god kontakt med dem.

- Vi var virkelig 'på' hele dagen, og det var fedt at opleve den energi, der opstod, siger de.

Skulle se ud som om

De nåede dog også at blive lidt trætte af nummeret. I ugerne op til indspilningen, skulle de øve, og det endte med at hænge dem langt ud ad halsen.

- Vi spillede det nok mindst 20 gange til ære for optagelserne, og det var faktisk ikke så vigtigt, om vi spillede det rigtigt. Vi skulle bare se ud som om, vi spillede, og agere som rigtige rockstjerner,fortæller de to.

For Theresa har musikkens verden først åbnet sig for hende på efterskolen. Her er hun ved at lære at spille guitar. En karriere i musikbranchen drømmer hun ikke om, men hun synes, det er dejligt at optræde for andre. Hvis Aske, som spiller sax, klaver og bas, vil fortsætte med noget musik, mener han nok, at det skal være bag et kamera. Ikke foran.

Musikvideo'en er netop blevet offentliggjort, og den har fået minderne frem hos mange efterskoleelever. 'Wow! Jeg får gåsehud og fugtige øjenkroge, og bliver sendt direkte tilbage til min egen efterskoletid,' lyder en kommentar blandt flere hundrede andre.

Theresa og Aske, Carpark North

Theresa Niiranen Garney og Aske Lund Schjøtz fra musikholdet på Midtjysk Efterskole havde en fed dag som rockstjerner sammen med Carpark North.

Carpark North x Mellerup - Transparent & Glasslike

Se video'en hvor Midtjysk-elever medvirker.