Emilie blev fluepapir i Thailand

11. oktober 2018

Når man rejser hele vejen fra Danmark til Thailand, og dukker op med gaver på et børnehjem, bliver man bestormet af børnene. Det oplevede 15-årige Emilie Ærbo Mortensen fra Hedensted. Hun går på Midtjysk Efterskole, og har samlet ind på skolen.

Emilie Ærbo Mortensen er netop hjemvendt fra et eventyr i Thailand, hvor hun afleverede gaver for ca. 5.000,- kroner, som hun og hendes lillebror havde samlet ind. Emilie går på Midtjysk Efterskole, og en del af pengene er kommet fra hendes kammerater på skolen.

Som optakt til sin egen indsamling på skolen viste Emilie en video fra organisationen Children of the forrest' for kammeraterne på efterskolen. Og reaktionen udeblev ikke.

- Der blev helt stille. Mange gav udtryk for, at de ikke vidste, at der var børn, som havde det så skidt, siger Emilie.

Ét er video - noget andet virkelighed

Nu har hun ved selvsyn konstateret, at børnene i børnehjemmet ikke har meget at glæde sig over. De bor i et børnehjem på grænsen mellem Thailand og Myanmar (tidligere Burma), og de eksisterer ikke på papiret. Deres forældre har mistet deres statsborgerskab, og nu frister de en tilværelse i uvished og med mangel på stort set alt. Ikke kun mad og tag over hovedet, men også adgang til skoleundervisning.

Men Emilie har også konstateret, at ét er at se en video. Noget andet er at være der selv.

- Det er helt surrealistisk at se de vilkår, de lever under, og så tage hjem til et hotel med alle moderne fornødenheder, siger Emilie.

Har før set fattigdom

Hun har før med egne øjne set en del fattigdom, fordi hun har boet i Thailand i to omgange, og selv om hun boede trygt og godt i et internationalt miljø, kunne hun ikke lukke øjnene for det, der skete uden for 'reservatet'.

- De fleste af mine kammerater ser ikke bagsiden af medaljen, når de rejser på ferie i Thailand og andre eksotiske lande. Det har jeg set, og måske er det derfor, jeg brænder for at hjælpe, siger hun.

For hende giver det i høj grad mening at vi, som bor i Danmark og er så priviligeret, kan give noget videre til de børn.

Glæden kom fra hjertet

Da Emilie og hendes lillebror mødte op på børnehjemmet, blev de nærmest overfaldet af børnene, som var så glade og nysgerrige. Hjemmet har ikke før oplevet, at børn i et fjernt land har samlet ind til dem, og selv er kommer med gaverne.

- Vi virkede nærmest som fluepapir, børnene kravlede rundt, og alle ville have en en bid af os, siger hun.

Glæden kom fra deres hjerter, og efter et stykke tid kunne hun se, at gaverne, som bestod af ting som tandbørster, sæbe og legetøj, også havde skabt varig glæde blandt dem.

- Det var tankevækkende at se, at børnene blev så glade for selv helt små ting, som vi herhjemme tager som en selvfølge, mener Emilie, som ikke er færdig med at hjælpe andre. Efter efterskolen og gymnasiet vil hun rejse ud igen for at hjælpe til et sted i verden, hvor der er behov.

- Hvis man har en lille smule sympati og empati er det helt naturligt at hjælpe, for det er forkert, at der er så stor ulighed i verden, slutter hun.

Emilie i Thailand

Emilie tiltrak sig stor opmærksomhed fra børnene i børnehjemmet. De ville alle være hos hende.

Emilie samler ind

Emilie har fremstillet plakater og hængt dem op på efterskolen for at gøre opmærksom på indsamlingen.