Et mærkeligt spørgsmål

26. juni 2022

Er der forskel på 9. og 10. klasse på Midtjysk Efterskole. Ja, det er der. Men hvis man spørger eleverne Mihles og Oliver, er der ingen.

Oliver ligner en, der lige har fået stillet det mest mærkelige spørgsmål i verden. Er der forskel på eleverne i 9. og 10. klasse?

- Jeg lægger ikke mærke til nogen forskel i hverdagen. Tænker, at alle bare er kammerater, siger Oliver, som også hedder Karlsen og kommer fra Haderup. Han går i netop 9. klasse på Midtjysk.

- Det er fedt at have ældre kammerater, de har prøvet eksamen i 9. klasse, og har tilbudt deres hjælp, siger Oliver, som mener, at han er vokset som person i løbet af året på Midtjysk.

- Jeg har lært at stå på egne ben, er blevet mere selvstændig og moden. Og så har jeg knyttet nye venskaber, siger han.

Ingen forskel

Mihles Milan Johansen fra Brande er enig med Oliver, at der ikke er nogen videre forskel på, om man går i 9. eller 10. klasse.

- I starten blev der joket med, at vi var 'de små', men det gik hurtigt over. Om aftenen hænger vi ud sammen med 10. klasse-eleverne, og det er fedt at opleve, at man kan være sammen uanset alder, siger Mihles, som også har fået hjælp fra de ældre elever til at løse faglige opgaver.

Mihles synes, at man skal vælge 9. klasse på efterskole, hvis man er lidt skoletræt, og gerne vil prøve noget nyt.

Man skal turde

- Det vigtigste er, at man tør, og så kan man jo tænke på, at man måske kan få to år på efterskole, siger han.

Det kan man ganske vist ikke på Midtjysk, hvor det kun er muligt at tage et skoleår. Men så kan man søge andre steder hen.

- Nogle er bange for at 'ødelægge' fællesskabet i Folkeskolen, men det var ikke tilfældet for mig. Jeg kommer fra en lille friskole, at jeg blev ikke udfordret fagligt eller socialt, siger Mihles.

Forskel i undervisningen

Fra skolens side tilføjer viceforstander Helle Nørregaard, at skolen blander eleverne i hverdagen og på værelserne, men at undervisningen selvfølgelig er forskellig.

- Der er særlige krav til undervisningen i 9. klasse, som jo skal afsluttes med prøver. Men ofte har vi projektorienteret undervisning, og her går 9. klasse og 10. klasse sammen, siger hun.

Og tilføjer omvendt, at 10. klasseselever også kan lære noget af at være sammen med dem fra 9. klasse på det kammeratlige og venskabelige plan.

- Alder har ingen betydning for, hvordan man indgår i relationer med i hinanden og i større og mindre fællsskaber.

Oliver Flyvholm

Oliver Flyvholm Karlsen går i 9. klasse og tænker ikke over nogen forskel mellem 9. og 10. klasse.

Mihles Milan

Mihles Milan har fået hjælp til at løse opgaver fra de lidt ældre elever i 10. klasse.