Farvel mor og far

05. august 2018

Langt fra hjemmet uden mor og far. Hvordan er det i det øjeblik, den situation opstår? For Laura, Benjamin og Rebecca var det største øjeblik, da far og mor satte sig ud i bilen og svingede ud fra skolens parkeringsplads.

Første dag på efterskole er en dag med sommerfugle i maven og mødet med en masse nye mennesker. Det kan virke meget overvældende for de fleste.  Vi har spurgt nogle elever fra skoleåret 2017/18, hvad de husker fra deres første dag på skolen.

Nu er det alvor

- Jeg blev først nervøs, da vi var fem minutter fra skolen. Så kunne jeg mærke uroen. Der var mange nye ansigter, og alle smilede til hinanden. Jeg vidste ikke, om man skulle sige hej, eller hvad. Der var mange ting, der skulle gøres: Finde værelse, aflevere cykel. Min roomie var ikke kommet, så¨jeg stillede mine ting midt i værelset. Jeg vidste jo ikke, hvem, jeg skulle bo sammen med. Det viste sig, at hun var fra Skanderborg, og jeg er fra Ry, så vi havde nogle fælles venner. Jeg havde forestillet mig, at det ville blive akavet, men det blev det ikke, for alle havde da samme forventninger, og tænkte det samme. At det hanlede om at snakke med alle folk, husker Laura Struwe Bertelsen fra Silkeborg, og fortsætter:

- Det bedste øjeblik var, da far og mor kørte. Så kunne jeg danne mig et overblik uden dem. Så kunne jeg starte efterskolelivet for alvor - på den gode måde. Det værste var, da vi skulle i seng om aftenen, for så var den dag slut, og den havde været så god.

- Jeg fandt ud af, at jeg havde alt for mange overflødige ting med. Jeg havde tænkt meget over, hvad de andre ville tænke, men det havde jeg ikke behøvet, for det var slet ikke vigtigt.

- Mit bedste råd til nye elever er: Kom ud fra værelset, mød nye mennesker, snak med alle, sov om natten og ikke om dagen.

I samme båd

- Jeg var virkelig spændt. Havde hørt, at efterskolen ville blive det bedste år i mit liv, men da jeg tog tingene ud af bilen, blev jeg en smule nervøs. Jeg var bange for at komme til at så i et hjørne, og ikke kunne finde nogen at snakke med, siger Benjamin Binzer fra Horsens.

- Men alle var jo i samme båd. Der var ikke nogen, der kendte nogen, og alle kommer for at lære nye mennesker. Lærerne var enormt gode til at få rystet folk sammen. Lige i starten, da vi havde hilst på hinanden lidt rundt omkring, var det lidt svært, for jeg vidste ikke, hvor jeg skulle gøre af mig selv.

- Velkomsten i hallen føltes lidt langstrakt, for jeg ville hellere ud og komme i gang med mit efterskoleliv. Bliv nu færdige, tænkte jeg.

- Lige da mine forældre kørte, tænkte jeg: Ups, det bliver lang tid, jeg ikke skal se dem, og jeg kommer nok til at savne dem. Men der sker så meget, at man ikke når at tænke videre over det.

- Det vigtigste øjeblik var, da jeg mødte min roomie. Jeg havde gjort mig mange tanker om, hvordan han mon ville være. Det var også lidt akavet i starten at stå der og vide, at man skulle bo sammen med det menneske et helt år.

- Det vigtigste råd til nye elever er, at man skal springe ud i det. Hvis man er den generte type, må man tage sig lidt sammen. Og hvis man er det modsatte, skal man tage fat i dem, der måske har lidt svært ved at forlade panelerne, slutter Benjamin.

Udmattende men fedt

- Jeg stod tidligt op den dag, for jeg havde ikke nået at pakke. Jeg var ikke nervøs, da vi kørte afsted, men lige pludselig var vi kun fem minutter fra skolen, og så kom nervøsiteten. Jeg syntes, det var akavet at rende rundt med mine forældre, for jeg ville gerne snakke med de andre. Det var selvfølgelig rart, at de var der, men også fint, da de kørte, fortæller Rebecca Liv Nielsen fra Roskilde.

- Den første dag var sjov, men jeg blev helt vildt træt. Det var udmattende, men også trygt at møde en masse nye mennesker gennem de forskellige aktiviteter. Fedt at snakke med alle.

- Jeg mødte min roomie, og hun kendte nogle i forvejen, så dem snakkede jeg også med. Det var en god dag, hvor der skete meget nyt hele tiden. Nu startede det her år for alvor. Jeg har aldrig haft hjemvé, så jeg var ikke bange for at skulle være hjemmefra, siger Rebecca.

Laura Struwe Bertelsen, kontaktgruppe

Laura har fundet sin kontaktgruppe. Hun står som nummer tre fra venstre.

Rebecca Nielsen, kontaktgruppe

Og her har Rebecca fundet sin efterskole-familie. Hun sidder i forreste række som nummer tre fra venstre.