Fedt at prøve efterskolelivet af

25. februar 2020

Midtjysk Efterskole tilbyder i påskeferien alle unge i folkeskolen at komme på 'Et døgn på efterskole'. Mange benytter muligheden for at prøve, hvordan det er at være på efterskole, og mange bliver hængende som elever senere.

Sebastian, Malthe og Laurine har alle prøvet et døgn på Midtjysk Efterskole. I dag er de elever på skolen, og snart skal de selv være de store elever, som skal indføre unge fra folkeskolens 6., 7. og 8. klasse i efterskolelivets sorger og glæder.

For dem var det ikke udsigten til et par dage hjemmefra med en masse aktiviteter, der fik dem til at deltage i arrangementet. Det var muligheden for at prøve Midtjysk Efterskole af og for at mærke efterskolelivet på egen krop.

Virkede helt naturligt

- Det var fedt at prøve de forskellige linjer, og det var også fedt at være med til kontaktgruppemøder. Det virkede helt naturligt, og vi følte os hurtigt som en del af skolen, mener de tre.

De syntes også, at det var fedt, at det var skolens nuværende elever, der havde rollen som ledere og instruktører på dagene.

- De nuværende elever var åbne over for os, og de gad os godt, husker de.

- Det ville ikke have givet den fulde oplevelse af efterskolelivet, hvis det havde været lærerne, der var instruktører. Vi fik et meget ærligt billede af livet på skolen, mener Sebastian.

Glæder sig

De tre glæder sig nu til, at de skal være ' de store' som skal tage sig af 'de små', som kommer. Skolen udbyder 130 pladser til arrangementet, at der plejer at være fuldt hus.

Laurine er selv med i en gruppe, som arbejde med at planlægge dagene, og hun synes, det bliver sjovt at være i rollen som planlægger og afvikler af de to dage.

- Det bliver sjovt, og så giver det også variation i vores hverdag og erfaringer med at indtage lærerrollen, mener hun.

Et Døgn..Malthe, Sebastian og Laurine

Laurine, Sebastian og Malthe har selv prøvet at være på Et døgn på efterskole. Nu skal de tage imod årets kuld af unge, som også gerne vil prøve efterskolelivet af.

Hvorfor prøve et døgn på Midtjysk

Mange nuværende elever har startet deres efterskoleliv ved at prøve et døgn på Midtjysk. Hør, hvad de fortæller i denne video.