Fem meter mere historie

04. marts 2022

For ti år siden skabte grafiker Finn Knudsen et værk, som på 13,8 meter skildrer livet på og omkring Midtjysk Efterskole gennem 50 år. Nu er der blevet føjet ti år - og fem meter - til historien. Og det har krævet store overvejelser.

Hvad har Andreas Mogensen, Greta Thunberg, Twerk Queen Louise og Sofie Linde med Midtjysk Efterskoles historie at gøre? Jo, de er alle at finde på den nye frise, som bliver afsløret i forbindelse med skolens 60-års jubilæum, og som sammenfatter de ti år, der er gået, siden skolens 50-års jubilæum.

Et billede, ikke en historiebog

Den nye frise er, som den første, skabt af grafiker Finn Knudsen, og han har brugt et halvt års tid på at finde de helt rigtige billeder at sætte på årtiet.

- Jeg starter med de ting, jeg selv kan huske, stort og småt. Så søger jeg på nettet, og så har jeg spurgt mig omkring. Blandt andet har min ældste søn spurgt sine elever, og de har nævnt nogle personer, eksempelvis politikere eller musikere, som jeg kendte - og nogle, som jeg ikke kendte. Så har jeg måttet slå dem op, og på den måde er min egen horisont også blevet udvidet, fortæller Finn Knudsen.

Efterfølgende har grafikeren fundet billeder, som kunne passe ind visuelt. Her spiller farve og format ind.

- Frisen er en billede, ikke en historiebog, siger Finn.

Lad dig ikke overrumple af verden

Den første frise, som handler om tiden fra skolens start i 1962 til jubilæet i 2012, er bygget kronologisk op. Men den nye frise er mere emnemæssigt opbygget. Frisen kommer ind på emner som terror,  global opvarmning, musik, kultur, sport, racisme, Mee Too, Corona og selvfølgelig livet på skolen.

- Det sværeste har været at finde den rette vægtning mellem skolens liv og livet udenfor skolen, ude i verden, de store alvorlige ting. Det muntre efterskoleliv klods op af kriser i verden, nød og elendighed. Det skal ikke ses som en anklage mod det at leve et ubekymret efterskoleliv, mens verden er ved at gå under. Man må gerne forholde sig til den tid, man lever i, men man skal ikke glemme at leve livet, og ikke lade sig 'overrumple' af verden, siger Finn Knudsen.

Sådan er livet

Han understreger, at billederne er nedslag, og at mange begivenheder af indlysende årsager ikke kan være med.

- Man kan tage de enkelte elementer som kroge, man kan gribe fat i, og måske søge mere viden om, mener han.

Sammenbruddet i Afghanistan er med, mens krisen i Ukraine først var under opsejling, da arbejdet med frisen var afsluttet. Og sådan vil det være.

- Vi kan se forfærdelige billeder af børn, der græder i forskellige krigszoner, men vi skal også huske at købe ind. Sådan er livet, og sådan er frisen, slutter Finn Knudsen.

Frisen bliver afsløret i sin fulde længde ved et jubilæumsarrangement på skolen 26. marts.

Fem meter historie

Sofie Linde optræder på den nye frise som eksponent for Mee Too-bevægelsen, som hun fik sat ekstra skub i. Billedet er et lille udsnit af den fem meter lange frise.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?