Fjernundervisning ligger os fjernt

19. marts 2020

Alt, hvad vi gør på Midtjysk, gør vi for at være sammen, så fjernundervisning ligger os fjernt. Alligevel kan der godt være fordele ved den netbaserede undervisning, mener en af skolens lærere.

Jonas Juel Andersen har oplevet, at undervisningen på nettet giver bedre mulighed for 1:1 feedback, end han er vant til i det fysiske undervisningslokale. Der er der så mange andre ting, der spiller ind.

- I nogle sammenhænge kan det være en fordel at kunne svare en elev direkte tilbage og give individuel feedback på en opgave. Det kan godt være, at det ikke bliver så dybtgående, fordi det er skriftligt, men til gengæld kan jeg med det samme se, om elever har forstået mit svar, siger Jonas Juel Andersen.

Eleverne klarer det fint

Han noterer sig også, at det kan være lidt sværere at holde elever, som ikke er så opsøgende, til ilden.

- Det er mest dem, der søger vejledning, der får den, siger han.

Jonas Juel Andersen klarer undervisningen fra sit hjem i Silkeborg, og har en nogenlunde fast struktur på arbejdsdagen.

- Jeg står op i god tid og tilrettelægger dagens undervisning. I løbet af formiddagen er jeg så på Viggo, læser det, eleverne har sendt og svarer dem. Jonas bruger også Facetime og andre platforme til at holde kontakten.

Han synes, at eleverne klarer det fint under de givne omstændigheder.

- Det en selvfølgelig en usædvanlig situation, men den er usædvanlig for os alle sammen, så der er ikke brug for at diskutere det bedrøvelige i de givne vilkår, mener han.

Jonas

- Det en selvfølgelig en usædvanlig situation, men den er usædvanlig for os alle sammen, så der er ikke brug for at diskutere det bedrøvelige i vilkårene, mener Jonas Juel Andersen.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.