Frederik Würtz

Frederik fik en virus på rejsenerven

07. februar 2017

Frederik Würtz tog på Midtjysk, og blev grebet af en rejsevirus. Det er foreløbigt blevet til et år i USA, flere ture tilbage til USA og en vandretur på  870 km sammen med to andre tidligere elever fra Midtjysk. Uden elektronik.

- Verden er ikke så farlig, som man måske går og tror.

Det konstaterer Frederik Würtz. I dag 21 år, og for fem år siden elev på Midtjysk. Han valgte at tage et år som udvekslingsstudent i USA, staten Washington, som del af et Rotary-program. Her boede han hos en amerikansk familie, mens han gik på Highschool.

Da Frederik startede på Midtjysk, vidste han godt, at der var noget, der hed Rotary. Hans storesøster havde været afsted nogle år tidligere. Men var det nu også noget for ham?

- Jeg var lidt genert og ikke så god til engelsk. Tanken om at blive udvekslingsstudent rumsterede, men det var først på Midtjysk, at jeg blev helt overbevist. På efterskolen fik mine sociale kompetencer et boost, siger Frederik.

Uden mobil i 36 dage

Således rustet tilbragte Frederik et år i Amerika, men det var ikke nok til at få bugt med den rejsevirus, han var blevet bidt af. Flere gange er han vendt tilbage til Amerika, og da to kammerater fra Efterskolen spurgte, om han ville med på en pilgrimstur på Caminoen i Spanien, slog han til.

- Det skulle være en tur helt uden forbindelse med omverdenen, siger Frederik.

De tre rejsefæller lod telefoner og iPads blive hjemme, og koncentrerede sig i stedet om at være til stede. De gik med let oppakning under den bagende spanske sol fra sted til sted i 36 dage, og nåede at tilbagelægge 870 km.

- Det var en befrielse ikke at være på hele tiden, som vi ellers er vant til. Man bliver jo bombarderet med nyheder - mest dårlige - og det slap vi for. I stedet kunne vi spise sammen og tale sammen uden at blive afbrudt, siger Frederik.

Vennekredsen bruger stadig det trick at anbringe deres mobiltelefoner i en skål, når de skal være sammen, så de ikke bliver forstyrret af sms, tweets og alt muligt andet.

Og Frederik? Han har afsluttet sin studentereksamen, holder sabbatår og planlægger en tur til Sydamerika. Blandt andet.

Frederik Würtz

Frederik Würtz dukkede op og holdt foredrag iført sin særlige Rotary-jakke med pins for alle de steder, han har besøgt. Og støttet af sin vandrestav fra turen på Caminoen.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?