Freja og Magnus var skiguider for kammeraterne

07. marts 2023

Når Midtjysk drager afsted til Norge for at stå på ski, har cirka halvdelen af eleverne aldrig før haft sådan nogle brædder på fødderne. De skal først lære det, og heldigvis er der elever, som er så erfarne, at de kan optræde som instruktører. Freja og Magnus er to af dem.

Et lille hold elever tog afsted til Norge en dag før de andre, så de kunne varme op til en uge med både langrend og alpin-ski. De fik blandt andet et kursus i carving og fik indøvet lidt ekstra teknik. Inden afgang havde de fået et mini-kursus i pædagogik, så de vidste lidt om, hvordan man lærer fra sig.

- Nogle lærer bedst ved at se andre gøre det, mens andre lærer bedst ved at få fortalt, hvordan man skal gøre, siger de to unge skiinstruktører.

Sjovt at instruere andre

Freja Holmberg fra Rødkærsbro og Magnus Vestergaard fra Silkeborg er begge habile skiløbere, og derfor havde de meldt sig som med-instruktører for lærerne. Freja har stået på ski med familien 11 gange, mens Magnus har været afsted med familien fire gange, dog aldrig på langrend.

De syntes begge, at det var en sjov oplevelse at instruere de andre.

- Man har glemt, hvor svært, det er. At stå på ski er jo  bare noget, man gør, og så glemmer man, at de simple ting, er svære for andre, siger de to.

De syntes, at kammeraterne var gode til at lytte til dem.

- De ville jo gerne lære det, og så går alting nemmere, siger de.

Måske en fremtid som skiguider

De to fandt det spændende at tage ansvar for de andres læring, og de er sikre på, at det er noget, de kan bruge fremover.

Både Freja og Magnus overvejer muligheden for at tage afsted som skiguider engang, når de får en pause i deres uddannelse.

Freja og Magnus

Freja Holmberg og Magnus Vestergaard optrådte som skiinstruktører over for deres kammerater.