Freja tændte millioner at stjerner for døende

19. april 2020

Freja Thomsen gav udendørs trumpetkoncert for patienterne på et hospice. De slog døre og vinduer op og fandt glæde og trøst i deres ufrivillige isolation under Coronakrisen.

Til daglig går Freja Thomsen fra Vejle på Midtjysk Efterskole, men for tiden er hun hjemme i sin familie og forsøger at få ventetiden til at gå. Da hun så et opslag, som efterlyste frivillige til at spille for døende på Sct. Maria Hospice i Vejle, reagerede hun med det samme. De døende på hospicet har under normale omstændigheder ofte besøg af frivillige, men under den delvise nedlukning af Danmark, har de måttet kigge langt efter dem.

Derfor blev de glade, da Freja dukkede op med sin trompet og spillede fem numre for dem. Blandt andet den på efterskoler så populære 'Du kom med alt det, der var dig', og 'Du som har tændt millioner at stjerner'. Begge sange, som de fleste kan synge eller i det mindste nynne med på.

En medmenneskelig handling

Det var den lokale sognepræst, Inge Pilegaard Thomsen, som stod bag arrangementet.

- Freja stod så lille og fin og havde virkelig gjort sig umage. Det bevæger mig dybt, at et barn som hende ønsker at gøre en forskel for vores patienter på hospice, udtalte hun til Vejle Amts Folkeblad.

Hun tilføjede, at det for patienterne er det den sidste tid, og at den ikke kan ikke gøres om.

For Freja var der tale om en medmenneskelig handling og et kærkommet afbræk i en lidt ensformig hverdag, hvor hun savner sin efterskole og kammeraterne.

- Det var en god oplevelse, og jeg kunne mærke, at patienterne blev glade, siger hun.

Freja med trompet

Freja Thomsen spillede fem numre i haven udenfor hospicet. To gange. Først foran hospicet, og bagefter på den anden side af bygningen, så alle kunne få glæde af det. Her er hun sammen med sognepræst Inge Pilegaard Thomsen, som stod bag arrangementet. (Foto fra Vejle Amts Folkeblad)