Fuldt hus på Midtjysk Efterskole

11. december 2019

145 elever trådte ind ad døren efter sommerferien, og de samme 145 elever drog på juleferie lige før jul.

- Vi har til dato ikke mistet én eneste elev, og det har vi faktisk aldrig prøvet før, så der må jo være noget, vi gør rigtigt, siger forstander Bo Thorup.

Og viceforstander Helle Nørregaard supplerer:

- Dette års elever har været usædvanlig omsorgsfulde og vist en stor vilje til at ville støtte kammerater, som har haft brug for det. Det vidner om et hold, hvor eleverne tager ansvar for hinanden og drager omsorg for dem, der har det svært på efterskolen.

Griber tidligt ind

Blandt andet har der været en stabil deltagelse i the-caféen, hvor elever med overskud sidder stille og roligt og snakker med kammerater med mindre overskud over en kop the. En pigegruppe har også indført jævnlige møder, hvor de snakker om de udfordringer, de hver især er stødt på.

- At det lykkedes at få samtlige 145 elever til at deltage i årets første elevfest, som holdes uden for skolens regi, er også en bevis på, at det her hold kan noget helt særligt, siger Helle Nørregaard.

Værn mod frafald

Men skolen har også udviklet sit værn mod frafald i takt med, at flere unge kæmper med mistrivsel af forskellig art.

- Vi har blandt andet indført 'Tid til ro' i skemaet, og vi har skærpet opmærksomheden på de unge. Desuden har vi styrket kommunikationen og samarbejdet med forældrene.

- Vi har lavet nogle af vores handlemønstre om, og er begyndt at gribe ind tidligere, og så er vi blevet bedre til at vurdere, om vi selv kan klare det, eller om vi har brug for ekstern hjælp, siger hun.

Fuldt hus

145 elever startede før sommerferien, og de samme 145 elever gik på juleferie og ventes tilbage på skolen efter ferien.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.