Hilmer kom hovedkulds på efterskole

01. september 2024

Hilmer Toft kom lidt hovedkulds afsted på efterskole, for han besluttede sig først aftenen inden skolestart. Afsted det gik.

For de fleste efterskoleelever er tiden op til skolestart præget af spændt forventning blandet med frygt for det nye. Sommerfuglene er i fri dressur, og mange bruger  energi på at forberede sig, pakke, sige farvel til venner og familie. Kort sagt forberede sig i lang tid.

Alt det sprang Hilmer Toft fra Odder let og elegant hen over. Han havde egentlig ikke tænkt sig, at han skulle på efterskole før om et år, når han skulle i 10. klasse. Han regnede med, at han efter sommerferien mageligt kunne indfinde sig i 9. klasse på sin gamle skole.

Er der mon en plads?

Men mod slutningen af sommerferien fik noget  ham til at spekulere over, om det nu også var det rigtige. Han snakkede med sine forældre, og aftenen inden skolestart ringede hans far til skolens forstander for at høre, om der skulle være en plads. Det var der.

- Jeg havde været på rundvisning, og ville meget gerne på Midtjysk, men det skulle altså først være i 10. klasse, siger Hilmer.

Han havde mistet lysten til at komme tilbage i den gamle klasse, og når der var en plads, var der ikke så langt til den næste beslutning: Afsted på efterskole.

I al hast blev Hilmers ting pakket ned, og de sidste fornødenheder købt på vejen i et stop i Netto.

Kendte ikke nogen

Mens de nye kammerater havde mødt hinanden til nye elevers aften i foråret, måtte Hilmer møde op uden at kende en eneste i forvejen.

- Men jeg mærkede nu ikke nogen forskel. Det er, som jeg havde forestillet mig, siger Hilmer.

Som i parentes bemærket også i en fart måtte sige sit job i en butik op. Og ikke mindst få fortalt sine venner i den gamle skole, at han altså ikke ville være at finde i klassen efter sommerferien. Det meddelte han hurtigt på Snapchat, og vennerne syntes, det var lidt træls, men de var glade på hans vegne.

Nu er Hilmer godt i gang. Han ville gerne på Midtjysk på grund af muligheden for at prøve mange forskellige linjefag.

- Jeg er villig til at prøve alt, selv om jeg nok ender med at vælge idræt eller friluft, siger han.

Hilmer Toft 2

Hilmer Emil Toft kom lidt hovedkulds afsted på efterskole. Beslutningen blev truffet aftenen før skolestart.