Højt fagligt niveau på 9. klasse

08. november 2022

9. klasse på Midtjysk Efterskole er karakteriseret ved højt fagligt niveau - og færre boglige timer. Hvordan kan det lade sig gøre?

- Vi hører ofte, at elever gerne vil vente med at gå på efterskole til 10. klasse for at få så meget tid til efterskoleliv, som muligt. Men det er en myte, siger forstander Bo Thorup.

Han forklarer, at der ikke er historie og religion på skemaet i 9. klasse på Midtjysk. De to fag er indbygget i fortælletimer og andre boglige timer, og det betyder, at elever i 9. klasse og 10. klasse får nøjagtig lige så meget tid til alt det andet på efterskolen.

De gode relationer i højsædet

- Hvis man vil opleve en skoleform, hvor arbejdet med de gode relationer mellem lærere og elever er i højsædet, så er efterskolen det rigtige sted uanset, om man går i 9. klasse eller 10. klasse.

Der er særlige krav til undervisningen i 9. klasse, som skal afsluttes med prøver. Men på nær de boglige fag, laver eleverne i 9. klasse og 10. klasse det samme i alle sammenhænge.

Højt fagligt niveau

Bo Thorup tilføjer, at 9. klasse på Midtjysk har et højt fagligt niveau, og tager emner op, som man ikke berører i Folkeskolen. Oven i det får man så de tætte relationer til underviserne, som man har omgang med uden for undervisningstiden. Man får ældre kammerater, og man får masser af tid til efterskolelivet.

- Hvis man skal videre efter 9. klasse til gymnasiet, vil man møde op med en større social ballast, og man har en bedre mulighed for at gennemføre uddannelsen. Det viser flere undersøgelser, og gymnasierne ved, at elever, som kommer fra en efterskole har større social kapital at byde ind med, siger Bo Thorup.

Ingen grund til at vente

Så for ham er der ikke nogen grund til at vente til 10. klasse. På Midtjysk er eleverne i de to klassetrin blandet så meget sammen, at man ikke mærker forskellen i det daglige.

Eller som Oliver Karlsen fra årgang 2021-22 på 9. klasse siger:

- Jeg lægger ikke mærke til nogen forskel i hverdagen. Tænker, at alle bare er kammerater, siger han.

Og forstanderen slutter:

- Hvis du er fagligt godt med, og måske trænger til et miljøskifte, og opleve et skoleår med masser af personlig udvikling i et trygt miljø, så er det bare med at komme afsted.

Bo

- Hvis man vil opleve en skoleform, hvor arbejdet med de gode relationer mellem lærere og elever er i højsædet, så er efterskolen det rigtige sted uanset, om man går i 9. klasse eller 10. klasse, mener forstander Bo Thorup.