Jagten på den unikke efterskoleoplevelse er gået ind

04. januar 2019

Der er gode muligheder for at finde eller genfinde den unikke efterskoleoplevelse på Midtjysk Efterskole. Kommende og tidligere elever strømmer til skolen.

Forventningsfulde unge vil i den kommende uge strømme til Midtjysk Efterskole på Efterskolernes Aften. Få dage efter vil lige så forventningsfulde tidligere elever strømme til skolen. De har forskellig alder og forskelligt udgangspunkt, men fælles for dem alle er, at de leder efter den unikke efterskoleoplevelse.

Midtjysk Efterskole holder jubilæum og gensynsdag for elever, som har gået på skolen, og det er en årligt tilbagevendende begivenhed, som samler hundredvis af tidligere elever.

- Det er sjovt at møde sine gamle efterskolekammerater, og høre, hvordan det er gået dem, siger Annette Maj Pedersen. Hun gik på Midtjysk i skoleåret 1973/74, og har således 45 års jubilæum.

Hun har deltaget i jubilæum på skolen to gange før, og for hende handler det om at genfinde den følelse og samhørighed og sammenhold, hun oplevede dengang.

En stor oplevelse

- Det var nemt at opleve den samhørighed, selv om vi var meget forskellige. Men vi oplevede, at alle er lige, og vi oplevede en masse ting sammen. Det var en stor oplevelse, siger Annette Maj Pedersen.

Hun har brugt en del tid på at finde frem til sine gamle kammerater, hvoraf mange er flyttet, har skiftet navn eller har fået nyt telefonnummer. Hun har kun sporadisk kontakt med nogle af dem gennem Facebook, så hun glæder sig til at se, hvordan de ser ud i dag.

- Jeg kan nok ikke kende dem lige med det samme, men når først vi får snakket lidt, finder vi hurtigt ind  til den samme stemning, som vi havde. Det bliver selvfølgelig ikke helt det samme, men erindringen om det kommer frem, siger hun.

Ren nostalgi

For Annebeth Thomsen, som gik på skolen for ni år siden er jubilæumsdagen en anledning til at se folk igen.

- Det bliver en rar fornemmelse at træde ind på sin gamle værelsesfløj. Der bliver helt sikkert smil på læben, og de gode minder vil vælte frem, også selv om, der bor en anden på 'mit' værelse, siger hun.

- Det er ren nostalgi, tilføjer hun.

Fakta:

Efterskolernes Aften 9. januar holder Midtjysk åbent hus for alle interesserede potentielle elever. Det er fra 18-21.

Lørdag 12. januar er der jubilæum og gensynsdag for tidligere elever. Her deltager også tidligere lærere og øvrige personale.

_C0P0584.jpg

Der er god mulighed for at finde eller genfinde den unikke efterskoleoplevelse på Midtjysk Efterskole.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.