Jasmin tog et stort skridt

16. maj 2019

Normalt er Jasmin ikke en pige, der går forrest. Men det gjorde hun den dag, hvor hun og hendes kammerater på efterskolen gik 16.000 skridt for Scleroseforeningen. Hun har nemlig sygdommen tæt inde på livet.

Jasmin Brusberg fra Holstebro er vokset op med Sclerose som en del af hverdagen. Hendes mormor har sygdommen, og kort før jul fik hendes mor også konstateret den frygtede sygdom. Statistisk set har Jasmin dermed en lille risiko for selv at få sclerose, men det var nu ikke det, der fik hende til at sætte sig i spidsen for en indsamling til fordel for Scleroseforeningen.

16.000 mennesker lider i dag af sygdommen, som angriber kroppen indefra så at sige. Det er umuligt at forudsige, hvem sygdommen rammer, men både genetik og miljø har en betydning. Netop det med genetikken berører Jasmin, selv om der kun er ca. to  procent risiko for at hun udvikler sygdommen.

- Jeg går ikke rundt og tænker på den lille risiko, men jeg tænker på alle dem, der har sygdommen og selvfølgelig på min mor og mormor, siger Jasmin.

Gik 16.000 skridt

Da hun hørte om Scleroseforeningens initiativ 'You Go Girl', som går ud på at samle penge ind til forskning i sygdommen, som også kaldes sygdommen med 1000 ansigter, besluttede hun at gå aktivt ind i kampen. Indsamlingen går ud på, at gå 16.000 skridt - ét for hver sclerosepatient, der findes i landet - enten alene eller sammen med nogle. Langt de fleste, som får sclerose, er piger og kvinder, derfor 'You Go Girl'.

- 16.000 skridt er mange for en sclerosepatient, men for en samling efterskolelever, er det ingenting. Så jeg tænkte, at mine kammerater på efterskolen skulle gå de 16.000 skridt sammen, fortæller Jasmin.

Og som sagt så gjort. Da indsamlingen skulle finde sted, vandrede alle efterskoleelever ud på ruten, for alle syntes, at det var et godt initiativ.

Folk bliver glade

- De fleste af kammeraterne på skolen, vidste ikke noget om sygdommen. Nu har der været nogle ude fra Scleroseforeningen og fortælle om sygdommen, og jeg er meget glad for at mærke opbakningen, siger Jasmin.

Hun har aldrig før stillet sig i spidsen for noget, og er altid blevet anset for at være den stille pige, som ikke sagde så meget. Efter at hun nu har brugt meget tid på indsamlingen og på at få det organiseret, er hun blevet  interesseret i frivilligt hjælpearbejde.

- Det er dejligt at se, hvor glade folk bliver, når man gør noget for dem, siger Jasmin.

Jasmin

Jasmin stillede sig i spidsen for en indsamling til fordel for forskning i Sclerose. Hun har selv sygdommen tæt inde på livet.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.