,Jeg gør det'

04. marts 2022

Karoline prøvede et døgn på Midtjysk Efterskole for at blive helt sikker i sit valg. Det har hun ikke fortrudt.

Karoline Skovgaard Thomsen fra Ry var ikke i tvivl om, at hun gerne ville på efterskole. Men hvilken? Det brugte hun en del energi på at undersøge.

- Jeg har en kusine, som har været på efterskole, og jeg har kun hørt godt om det. Det ville jeg gerne, så jeg kiggede først på efterskole.dk, og læste om en masse skoler, fortæller Karoline, som har gået på årgang 2021-22.

Var helt solgt

Da hun læste om Midtjysk Efterskole var det først og fremmest de mange forskellige linjer, der tiltalte hende. Særlig kunst, musik og friluftsliv lød godt, syntes hun. Og hendes mor havde hørt, at der var god mad på Midtjysk. Så det var ikke svært at beslutte sig for at aflægge skolen et besøg på Efterskolernes Dag.

- Men da jeg så kunstlokalerne, var jeg solgt. Her var et stort dejligt lokale dedikeret kun til kunst, det var lige min smag, siger Karoline.

Under besøget hørte hun, at man kunne prøve skolen i et døgn, og da en ven også skulle prøve det, var hun klar. 'Det gør jeg'. Og efter den oplevelse var hun ikke mere i tvivl, det skulle være Midtjysk Efterskole.

Spring ud i det

Karoline mødte en masse søde mennesker, og hun mødte Mette.

- Det var fedt at fornemme stedet, og kunne tænke: Jeg skal gå her, leve her! Det var jeg sikker på, siger Karoline, som i dag stadig er venner med Mette, som også meldte sig ind på skolen.

Karolines bedste råd til dem, der overvejer efterskole, er at springe ud i det og besøge nogle skoler.

- Man kan sidde og læse en masse på nettet, men man skal ud og mærke stemningen, siger hun.

Og tilføjer, at hun hverken valgte kunst, musik eller friluftsliv, da hun skulle vælge sin endelige linje. Det blev i stedet teater.

- Kunst kan man altid lave, men teater, det er bare 'once in a lifetime', mener Karoline.

Karoline Skovgaard Thomsen

Karoline Skovgaard Thomsen prøvede et døgn på Midtjysk Efterskole, og det har hun ikke fortrudt.

Hvorfor prøve et døgn på Midtjysk

Mange nuværende elever har startet deres efterskoleliv ved at prøve et døgn på Midtjysk. Hør, hvad de fortæller i denne video.