Johan leder efter sin egen stemme

05. februar 2020

Umiddelbart skulle man ikke tro, at Johan går rundt med en stor sanger i maven. Den stilfærdige dreng med den ru stemme er ikke typen, der fører sig frem i det daglige. Men når mikrofonen er tændt, bliver Johan det også.

Han har ikke slugt et askebæger. Men det kunne godt lyde sådan. Stemmen er dyb og ru og helt sin egen. Den kommer fra struben på Johan Daniels Thorsteinsson fra Holstebro, og i løbet af året på Midtjysk Efterskole er den vokset. Det er samme er iøvrigt håret, men det er en anden historie.

- I starten havde Johan svært ved at høre sin egen stemme, når han sang. Han havde lyttet meget til andre sangere og kopieret dem, men havde endnu ikke fundet sin egen lyd, siger Janus Frydendahl, som er en af musiklærerne på skolen.

Ville ikke vise sig frem

Det lå ikke i kortene, at Johan skulle synge, og at han skulle udvikle et særligt talent. Han spillede ganske vist guitar og sang i familien, som rigtig mange unge gør, han havde aldrig optrådt over for andre.

- Jeg har ikke følt, at jeg kunne tillade mig at stille mig frem eller at mulighederne var til stede, siger han i dag.

Det var de imidlertid på efterskolen. Her ligger mulighederne lige for rytmefoden, og Johan er begyndt at arbejde med sin stemme.

- Jeg sang meget nasalt, men nu har jeg lært at synge fra maven og med forstærkning. Jeg er også blevet mere sikker og moden, og har fået mere kontrol med min stemme, siger han.

Tager én dag ad gangen

Og det er noget kammeraterne og musiklærerne har bemærket. Det sker oftere og oftere, at Johan optræder for et altid lydhørt publikum på skolen.

- Johan er gået fra at forsøge at efterligne en stemme, han kunne lide, til at finde sin egen stemme, og hvordan han gerne vil lyde, siger sanglæreren.

Han sammenligner Johan med sangere som Tue West og Thomas Buttenschön, som også har deres helt egen klang. Om den klang også vil føre til en karriere i musikbranchen, vil tiden vise.

Johan vil gerne selv tage det videre, og på efterskolen har han fået en større tro på, at det kan lade sige gøre.

- Men vejen frem i musikkens verden er svær at regne ud, så foreløbig tager jeg det bare, som det kommer, siger Johan.

Johan synger

Til overraskelse for mange er Johan begyndt at optræde med sin ru stemme. Han leder stadig efter sin helt egen klang, men den er på vej.

Musik

Musiklinjen holder til i skolens musiklokaler, hvor der er studier og instrumenter, og hvor man kan indspille musik. Linjen giver også koncerter uden for huset.