Julie vender altid tilbage til Midtjysk

17. august 2021

Julie Stougaard Andersen startede sent på Midtjysk Efterskole. Til gengæld virker det som om, hun aldrig stopper. Nu er hun tilbage i en midlertidig rolle som vikar.

Da Julie startede på Midtjysk Efterskole var det to en halv måned inde i skoleåret. Hun var ikke faldet til på den efterskole, hvor hun var startet, og nu valgte hun selv at tage styringen over sit liv. Hun begyndte at se sig om efter en anden skole.

Så kontaktede hun Midtjysk, og fik en pludselig opstået ledig plads.

- Her var nye muligheder, ingen kendte mig, og alle var meget åbne overfor mig. Efter et par uger følte jeg, at jeg havde fået venner, siger hun.

At det var en heldigt match, har det efterfølgende forløb bekræftet. På en måde har Julie aldrig rigtig forladt Midtjysk. Hun stiller op, hver gang, skolen har brug for frivillige til skolens arrangementer, eksempelvis UNO-turen.

Og nu har hun sagt ja til en lønnet midlertidig stilling som vikar.

Et drømmejob

Efter opholdet på Midtjysk har Julie erhvervet sig en studenterhue, og hun har blandt andet aftjent tre måneders frivillig værnepligt som menig i hæren. En oplevelse, om har givet hende mere mod på mere fællesskab.

- Jeg har vidst siden 7. klasse, at jeg gerne ville prøve militæret af, siger Julie i dag.

Så den har stået på skyttegravskrig, og andre militære færdigheder, og det er Julie nok ikke helt færdig med. Hun overejer at gå videre som konstabel.

- Men opringningen fra Midtjysk Efterskole kunne jeg ikke sidde overhørig. Det var som at blive inviteret til et drømmejob, siger hun.

Hun er glad for stemningen på skolen, og hun synes, det er sjovt at genopleve nogle af de samme ting, som hun selv gjorde, da hun gik på skolen.

- Jeg bliver glad, når nogen tager hånd om hinanden, og jeg er glad for fællesskabet, siger Julie, som i en snæver vending godt kan blive taget for at være en elev, når hun går ned ad gangen.

Julie er opmærksom på, at hun som lærervikar skal have en vis autoritet over for eleverne, så hun passer på ikke at kaste sig ud i alt for meget 'venindesnak'.

- Nogle bliver overraskede over, at jeg er tyve år, siger Julie med et smil.

Julie, vikar

Julie startede sit efterskoleophold på Midtjysk to en halv måned inde i skoleåret. Men siden har hun ikke rigtig forladt skolen. Efter en overstået studentereksamen og en tid i militæret er hun tilbage som midlertidig vikar.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?