Katrine lokker drengene ud på vippen

27. december 2017

Drenge er tiltrukket af spændingen ved at kaste sig ud fra 3-meter vippen. Men de gør det med hovedet under armen, mener Katrine, så det prøver hun at lave om på.

Katrine Ross Viskum fra Aarhus har dyrket udspring på eliteniveau i seks år, hun har deltaget i mange stævner, og har en sølvmedalje ved DM i udspring. Nu bruger hun noget af sin fritid i skolens svømmehal på at lære fra sig.

- Udspring kræver mere psykisk styrke end fysisk. Selvfølgelig skal man være i god form, og jeg dyrker masser af styrketræning og løb. Men det er det psykiske, der er den store udfordring. Mange drenge har nok psyken til at springe ud, men de tænker slet ikke på, hvordan de skal gøre. De kaster sig bare ud uden at tænke på, hvordan springet ser ud, siger Katrine.

Da hun startede som udspringer, var det lidt skræmmende at står der på vippen, men med 60-90 udspring på en træningstime.

- Det er fedt at overskride nogle grænser, lære nye ting, og at kunne gøre noget, som ikke særlig mange andre kan. Jeg laver en masse tricks, så det bliver lidt akrobatagtigt. Det kan jeg godt lide, siger Katrine.

Drenge i kø

For hende er udspring blevet en rutine, og nu er hun gået i gang med at overføre sin kunnen til kammeraterne på Midtjysk Efterskole.

Når de er i skolens svømmehal, står drengene i kø for at lære at springe ud på den rigtige måde. En af dem er Lauge Skytte Filyo fra Silkeborg. Han indrømmer gerne, at han nogle gange bare springer ud 'med hovedet under armen'.

- Det spændende ved udspring er, at du kommer ud over en kant, ud over dine grænser, og prøver noget, du ikke har prøvet før. Jeg har altid været vild med vand, men jeg har aldrig før vidst noget om at springe ud. Det handler om at turde, og at prøve at få et godt resultat, siger han.

Et godt resultat er, når udspringeren holder lige linjer i kroppen, ligger tæt i sine sammenbøjninger, og rammer vandet på den helt rigtige måde.

- Det sværeste er at turde. Så kommer teknikken oven i, siger Lauge.

Spænding med konsekvens

Han føler, at han udvikler sig og lærer sig selv bedre at kende.

- Det er ikke så meget sporten, men det at udfordre sig selv, der gør det spændende. Man skal koncentrere sig ekstra meget, for det har en konsekvens, hvis man ikke gør det, siger han.

Katrine har selv prøvet at slå hovedet mod vippen under et særligt spring, og hun har ikke udført det spring siden.

- Man skal op på vippen igen med det samme, siger hun.

Hendes bedste råd til dem, der vil prøve udspring er, at møde med et åbent sind.

- Hvis man er bange, går man måske i panik, og det bliver grimt spring, siger hun.

Kroppen udløser adrenalin

Under et spring mærker hun, at kroppen udløser en masse adrenalin.

- Hvis det er et nyt spring, kan det kan være sådan, at man ligefrem begynder at ryste. Men når man er udspringer, ved kroppen godt, hvad den skal gøre, så hvis man ellers har tænkt sit spring godt igennem, så kan man bare lade sig falde og nyde det, siger hun

Udspring er noget, eleverne dyrker, når de har fri om aftenen eller i weekenderne. Men når skolen senere udbyder et valgfag i udspring, er Lauge helt sikkert med på holdet.

- Jeg kan godt lide at prøve noget forskelligt, og at blive bedre til det, siger han.

Hans instruktør er godt tilfreds med den måde, Lauge udvikler sig på.

- Lauge har modet, han skal bare lære finesserne, og noget om, hvoran man skal se ud, når man laver springet - fremfor bare at lave springet, siger hun.

Katrine og Lauge

Katrine Ross Viskum fra Aarhus bruger noget af sin fritid i skolens svømmehal på at lære fra sig. Hun har dyrket udspring på eliteniveau i seks år, hun har deltaget i mange stævner, og har en sølvmedalje ved DM i udspring. Her er hun sammen med en af sine 'elever', Lauge Skytte Filyo fra Silkeborg.

Vandsport

Vandsportslinjen føler sig rigtig hjemme i skolens egen svømmehal, men  linjen har også aktiviteter på land og vand i det fri.