Kom tæt på sandheden på Midtjysk Efterskole

18. september 2024

Kommende efterskoleelever hører ofte, at det bliver ’det bedste år i dit liv’. At det også kan være svært at starte på efterskole bliver der ikke talt så meget om. Det råder Midtjysk Efterskole bod på ved at invitere tidligere elever til at holde skolens omtale af sig selv så tæt på sandheden, som muligt.

Snart er det Efterskolernes Dag, og landets efterskoler inviterer kommende elever inden for. De fleste steder til en pep-talk om skolens og efterskolelivets fortræffeligheder. Men at starte på en efterskole er ikke altid lige nemt for alle. Derfor har Midtjysk Efterskole bedt nogle tidligere elever om at komme og fortælle, hvordan de oplevede deres start på efterskolen.

Der er for eksempel Sofie Haar, som efter at have boet seks år i New York, vendte hjem til Danmark for at gå på Midtjysk Efterskole. Langt fra far, mor og venner måtte hun søge trygheden i noget andet. Det var ikke helt nemt.

Sat af på Midtjysk

Hun blev sat af på Midtjysk i august og så ikke sine forældre før efterårsferien.

- Det var svært ikke at kunne række ud til dem. Der var mange ting, der skulle sættes på plads, husker Sofie ved skoleårets slutning.

Sofie havde ikke forestillet sig, at det skulle være så svært.

- Det var noget af et skift, jeg var chokeret og min angst kom tilbage, og jeg ville bare hjem. Jeg havde en følelse af ikke at høre til nogen steder.

Da Sofie havde det værst, var det familie i Silkeborg og en hjælpende hånd fra skolen, der fik skuden til at vende.

- Jeg troede, at jeg selv skulle klare det, men nu blev ansvaret for min trivsel lagt over på de voksne. Det var rart, husker Sofie, som har lært, at det er OK at tage fat i de voksne.

Viggo var inde i sig selv

Eller tag Viggo Gaardsted, som - ifølge eget udsagn – var meget inde i sig selv, da han startede på Midtjysk. Men han brød ud af det billede.

- Jeg havde været mentalt nede et stykke tid, jeg havde det med at grave mig ind i mig selv, var meget alene og meget træt, husker Viggo.

Men han kunne hurtigt konstatere, at det ikke er foreneligt med et efterskoleliv og heller ikke meningen med et efterskoleliv.

- Her bliver man 'tvunget' til at være sammen med nogen hele tiden, og så er der jo ikke nogen vej udenom, siger han.

Desuden fandt han nogle, som var i samme situation, og så hjalp det at snakke med dem.

Viggo fik, blandt andet også ved hjælp af nogle snakke med skolens tilknyttede psykolog, lært at fokusere på det, han kunne ændre.

- Jeg kan ændre på, hvordan jeg håndterer situationer, hvor jeg ellers ville pakke mig ind i mig selv. Det har hjulpet meget, fortæller Viggo.

Efterskoleliv, som det også er

For skolen er det vigtigt at fremstå så troværdigt, som muligt. Og derfor møder de to elever op, så de sammen med forstanderen kan fortælle, hvordan det også kan være at starte på efterskole.

- Vi vil gerne vise, hvordan efterskolelivet også kan være. Mange har et lidt rosenrødt billede af det, og det forsøger vi at give nogle flere nuancer på. Det er i dialogen med eleverne, den enkelte efterskoleelev skaber sit eget efterskoleliv, siger forstander Bo Thorup, som godt tør lade sine udsagn underlægge et fakta-tjek af de tidligere elever.

Ud over de to tidligere elever kan gæsterne også møde alle de nuværende elever. Blandt andre Hilmer Toft, som blev efterskolelever natten over. Han havde egentlig ikke tænkt sig, at han skulle på efterskole, før næste år. Men lørdag aften før skolestart ombestemte han sig, og sprang ind på en ledig plads.

I al hast blev Hilmers ting pakket ned, og de sidste fornødenheder købt på vejen i et stop i Netto.

Og sådan er der mange måder at gribe sit efterskoleliv an. De fleste starter med Efterskolernes Dag, og det er i år søndag 29. september 13:00 – 17:00. På Midtjysk Efterskole kan man booke en tid til rundvisning, men man kan også bare møde op.

Sofie Haar

Sofie Haar blev sat af på Midtjysk, og forældrene tog tilbage til New York, hvor Sofie havde boet i seks år. Det var ikke en nem start på Sofies efterskoleliv.

Viggo Gaardsted

Viggo Gaardsted var lidt for meget inde i sig selv. Men han brød ud og skabte et andet billede.