Ku' ha' været værre

28. maj 2020

Færdselen på gangene er ensrettet, og det er tankerne på sin vis også. De handler om at få det bedste ud af situationen efter genåbningen af skolen. Det ku' ha' været værre - men også bedre, tænker Mathilde, Kristoffer og Caroline.

Vi møder de tre elever lige efter, at de har indtaget aftenmaden i en stor hal med højt til loftet og langt mellem bordene. På vej op gennem skolens lange gange har de pænt holdt sig på den rigtige side af de fuldt optrukne linjer, som det hedder i færdselsloven. Ikke noget med at overhale her.

- Det er anderledes at være på skolen igen, men det er ikke dårligere, mener Caroline Erhardsen fra Ringe på Fyn.

Hun er optaget af at nyde den sidste tid på efterskolen, og hun har brugt noget af tiden, mens hun var hjemme, til at tænke over netop det med at nyde det, man har, mens man har det.

- Forløbet viser jo, at det fede liv på efterskolen med alle kammeraterne lige omkring én pludselig kan blive vekslet til et mindre fedt liv hjemme på værelset, siger hun.

Ikke så slemt

Mathilde Baltsersen fra Lunderskov havde sat forventningerne til gensynet med skolen lavt. Hellere bliver overrasket, end skuffet.

- Jeg var lidt skeptisk, for ville det overhovedet blive den efterskole, som jeg elsker, funderer hun.

Hun føler, at hun blev slået tilbage til start, da hun pludselig befandt sig hjemme hos sine forældre igen. Det var jo ikke det, der var meningen.

- Det var hårdt de første uger. Især uvisheden gjorde mig ked af det, og dagene bragte ikke rigtig noget nyt med sig, siger hun.

Mathilde er glad for at være tilbage, men synes stadig, at det med at holde afstand, er lidt mærkeligt.

- Jeg har fået efterskolen igen, men på en anden måde, og jeg er sikker på, at de sidste uger bliver vildt fede. Det skal bare nydes, siger hun.

Sang på værelset

Når timerne på værelset hjemme i Skive blev for lange for Kristoffer Ebbesen, gav han sig til at spille nogle af de velkendte sange fra efterskolen. Det kunne da altid minde lidt om skolen, som han savnede voldsomt.

- Det var noget lort, men jeg tager tingene meget, som de kommer, og nu er jeg bare glad for at være på skolen igen, siger Kristoffer.

Han bemærker selvfølgelig de mange nye regler, men han havde forventet, at det blev værre.

- Reglerne er OK, men det er hårdt ikke at kunne være sammen med folk på den 'rigtige' måde, siger han.

Med det mener han at kramme og være tætte fysisk, og nu håber han, at Mette Frederiksen snart kommer og ophæver nogle flere af begrænsningerne.

Alle tre håber i kor på, at der snart kan løsnes lidt op, så den sidste tid på efterskolen kan blive lige så fed, som det første halve år var.

Tilbage på skolen

Sprit og afstand. Caroline, Kristoffer og Mathilde savner den nære fysiske kontakt, men ellers er de glade for at være tilbage på skolen.