Lene kom i havn i køkkenet på Midtjysk

12. januar 2023

I år er det 40 år siden, skibskok Lene Nordby Mortensen ankrede op - lidt tilfældigt - i køkkenet på Midtjysk Efterskole.

Efter at have besejlet de syv verdenshave (næsten), tog en meget ung skibskok ved navn Lene Nordby Mortensen i 1982 hyre som praktikant i køkkenet på Midtjysk Efterskole. Efter kort tids ansættelse kunne hun kalde sig køkkenleder, og den titel har hun haft siden. Det vil sige 40 år.

Lige fra barnsben havde Lene en drøm om 1: At se Grønland. 2: At komme ud at sejle. Begge drømme gik i opfyldelse. Som 16-årig drog Lene til Grønland som pige i huset, og som 19-årig startede hun på Søfartsskolen.

Betalt for at se verden

- Det var fantastisk at få penge for at at rejse rundt og se verden, siger Lene, som aldrig har været søsyg, og som kunne gå i land som udlært skibskok. Nu var der kryds ved to af drømmene, og så stod der mand, hus og børn på Lenes to-do liste.

På det tidspunkt var der kun én ansat i køkkenet foruden Lene, og alt det med elever i køkkenet til at lave mad, var slet ikke på tale. Der var afmålte portioner, én skive pålæg pr. elev og en halv bolle med smør, Sådan. ingen salat.

Lidt i kontrast til dagens køkken på Midtjysk, hvor der kræses om maden, der er rigeligt af den, og den er sund og nærende. Heller ikke allergier og forskellige former for intolerens overfor mad var på dagsordenen.

At gøre det rigtige

Alt sammen emner, som giver anledning til overvejelser hos en køkkenleder af i dag.

- Forældre og elever er meget mere opmærksomme på kosten i dag, og de læser vores kostplaner på hjemmesiden, siger Lene, som er opsat på at gøre det rigtige: Lægge om til mere økologi, spare på tilsætningsstofferne, undgå madspild.

Og så elsker hun arbejdet med eleverne. Det er i dialogen og interaktionen med eleverne, Lene henter sin energi.

Aldrig trivielt

- Det er fantastisk. Vi mærker eleverne i mange sammenhænge, og det giver nogle gode snakke. Det bliver aldrig trivielt, og det giver livsglæde. Med nye elever hvert år kommer der forandringer til os i en løbende strøm.

Men selv om Lene søgte fra verdenshavene til smult vande i Ejstrupholm, betyder det ikke, at bølgerne ikke kan gå højt. Som for eksempel når en elev putter en liter salt i paneringen i stedet for en deciliter.

Det kalder på en god portion tålmodighed og pædagogiske evner.

'Jeg elsker dit arbejde'

- Men hvis ikke eleverne havde været i køkkenet, var jeg ikke blevet i så mange år, siger Lene, som også har hjemmefronten med sig. 'Jeg elsker dit arbejde, mor.' erklærede ét af de fire børn, som ofte har tilbragt timer i køkkenet på skolen sammen med mor.

Til sommer bliver køkkenskoene skiftet ud med vandresko. Og hvem ved, måske endnu en sejltur på de store have.

B0A4015

Lene elsker arbejdet med eleverne, og det er i interaktionen med dem, hun henter sin energi.