Lille brev - stor glæde

23. november 2020

Pakker og breve til eleverne er ét af dagens højdepunkter. Ved frokosten bliver de heldige modtagere råbt op, og så er det spændende at se, hvad der ligger der i kassen til én. For Lea Leach fra Hurup har det en ganske særlig betydning at få et brev eller en pakke.

Unge er i dag 'på' hele tiden. De bliver opdateret løbende via deres telefoner, og de modtager en masse beskeder og hilsner. Det er der ikke noget overraskende i. Overraskede bliver de til gengæld, når de modtager et rigtigt brev eller måske en pakke, mens de er på efterskolen.

- Det betyder rigtig meget, at folk tænker på én.  Jeg får sms hele tiden om alt muligt, men et rigtigt håndskrevet brev, som nogen har taget sig tid til at sætte sig ned og skrive, det er noget særligt, siger Lea Leach.

Man bliver glad

Hun bor i det område i Nordjylland, som i en periode var lukket ned på grund af faren for smittespredning. I den periode har hun ikke kunnet komme hjem på besøg, og derfor har livlinen via PostNord eller nogle af de andre pakkeudbringere været af ekstra stor betydning.

- Man bliver glad, når man modtager en pakke eller et brev og ens navn bliver råbt op. Det kan gøre en dårlig dag god, eller en god dag endnu bedre. Man føler sig værdsat, siger Lea.

Det er tanken, der tæller

I starten på efterskolen var det mest hendes roomie, der fik en masse post.

- Jeg ville ønske, det var mig, og det fandt min roomie ud af, så hun sendte en pakke med lidt slik til mig for sjov. Det var det også, men jeg ville hellere have noget udefra.

Det er så heldigvis også kommet. En kasse med julepynt fra mor, en pakke med slik, et brev med lidt penge fra moster.

Holde fast i det gamle

- Det er hyggeligt at holde lidt fast i det gamle. Det bliver lidt mere højtideligt, og det er mere personligt. Og så er det altid spændende at se, hvad der gemmer sig i pakken eller brevet, mener Lea.

Hun er glad for indholdet uanset, hvad det er. Slik, penge eller bare et håndskrevet brev med en hilsen.

- Det er tanken, der tæller, siger hun.

Lea med pakker

Lea Leach er glad for breve og pakker. Her er hun på vej med dagens høst. Hvad hun ikke ved er, at der faktisk er en pakke til hende i kassen.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.