Line fik nye venner

05. februar 2020

For Line har det med at hænge ud med venner altid hørt til sjældenhederne. Ofte har det været lige hjem fra skole, og så ikke mere den dag. Men det har ændret sig.

Line Winkler Hansen fra Silkeborg har altid syntes, at det med venner var lidt svært. Da hun gik i 9. klasse, ville hun bare gerne hjem lige efter skole.

- Jeg var vildt træt af skolen, og trængte bare til at være hjemme i tryghed, siger hun.

Derfor kunne hendes venindekreds tælles på få fingre, og de var lidt samme type, som hende selv.

- Mine venner var alle enspændere, som mig selv, så når vi havde været sammen en hel skoledag, så gik vi hver til sit, siger Line.

Efterskolen blev et vendepunkt

Da spørgsmålet om efterskole blev relevant for mange af Lines venner, var det ikke relevant for Line. Hun mente ikke, at efterskole ville være noget for hende.

- Jeg drømte ikke om at komme på efterskole, for jeg troede, at jeg ville have svært ved at få venner, siger LIne.

Men efterskole blev det så alligevel, og det er Line glad for her et halvt år inde i skoleåret. Hun kom på en god fløj, og mødte en masse mennesker, som gerne ville være sammen med hende. Det var også lidt overvældende, men Line vidste, at hun var udfordret på det med at værre social, så hun arbejdede med det.

- Jeg prøvede ikke at flygte ind på værelset, selv om jeg blev bombarderet med indtryk, fortæller LIne.

Huske at holde pause

Line oplevede, at det var megafedt at alle på skolen var åbne for at få venner, og hun mødte mange dejlige mennesker, som hun gerne ville være sammen med.

- Det var voldsomt, og jeg blev næsten syg af det. Kroppen slog fra. Derfor har jeg lært, at jeg skal huske at holde pauser, siger Line.

Når det sociale samvær bliver for meget for den nu tidligere enspænder, går hun op på værelset eller lidt uden for.

- Jeg er overrasket over, hvor godt det går. Jeg er ikke så træt mere, og har ikke så meget hovedpine og dårligt humør. Jeg er helt klart blevet en anden. Nu vil jeg helst ikke være for meget alene, slutter Line.

Line fik venner 1

Før måtte Line Winkler Hansen spejde langt efter venner. Det behøver hun ikke mere. Tiden på efterskolen har ændret Line.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?