Masser af mad og mod på Midtjysk

08. marts 2020

Skolelever fra Ejstrupholm Skole og Lindbjerg skolen i Hammerum fik sig en anderledes fredag, da Midtjysk Efterskole havde inviteret til eksperimentarium og workshops i grænselandet mellem mod og mismod blandt unge.

Der var masser af uhmm, bvadr og nøjjh, da elever fra 3.-6. klasse gik gennem en verden, hvor de skulle opleve, se, røre og ikke  mindst smage på alle mulige forskellige ingredienser.

Der en skål eddike, der et fad med dejlig frugt og der et glas juice. Efterskoleleverne havde forberedt deres eksperimentarium gennem en uges projektarbejde, og de havde glædet sig til at formidle deres viden videre til skoleeleverne. Den store hal på efterskolen var i dagens anledning indrettet til eksperimentarium, og eleverne fra de omliggende folkeskoler var inviteret til at være prøvekaniner.

- Mad er noget, vi alle kan relatere til, og børnene har fået ny viden og oplevet, at det er sjovt at eksperimentere, mener Ludvig Hartmann Rasmussen, som brugte hele formiddagen på at demonstrere, hvad der sker, når man sender strøm gennem en agurk (den skifter farve).

De yngste mest nysgerrige

- Jeg kan godt lide at fremvise noget for andre, og det er spændende, at det er så forskellige aldersgrupper. Man er nødt til at indrette sin præsentation efter, om det er de yngste klasser eller de lidt ældre, siger Ludvig.

Han registrerer også, at de yngste er lidt mere nysgerrige, end de ældre.

På en anden stand i eksperimentariet skal børnene mærke på egen krop, hvad mad gør ved den. Til det formål er der opstillet motionscykler, så de kan prøve, hvor meget de skal cykle for at forbrænde en vis mængde kalorier.

Man skal selv forstå stoffet

- Vi forklarer, hvad der sker med kroppen, når vi indtager mad, fortæller Ida Sehested Christensen.

Hun har noteret sig, at man selv skal forstå stoffet, hvis man skal forklare det for andre.

- På den måde har projektet gavnet både os ældre efterskolelever og børnene fra skolen. Vi har alle lært noget, som vi synes er spændende, siger Ida.

Mod og mandshjerte til tunge emner

Imens cirkulerer børnene rundt til de mange stande, hvor de bliver bespist og begavet.

Et andet sted på efterskolen har eleverne taget fat i svære emner, som alle sammen handler om at sætte grænser. Grænser for sig selv og for andre. Hvem har mod og mandshjerte til at klæde om foran andre, og hvem springer badet over efter idræt? Er du blevet mobbet eller drillet? Eller har du prøvet at miste en ven eller veninde?

Det var den humanistiske del af dagen, som var afslutningen på efterskolens projektuge i 9. og 10. klasse.

- Nogle af lærerne troede, at børnene ville miste interessen efter ti minutter. Men det skete ikke, så vi må have ramt noget, de syntes var spændende, sluttede forstander Bo Thorup.

Eksperimentarium

Ingen sure miner. Skoleleverne fik lov til at se, røre og smage på maden, da Midtjysk holdt eksperimentarium.

Ida og Ludvig

Ida Sehested Christensen og Ludvig Hartmann Rasmussen fandt ud af, at det er sjovt at eksperimentere. Og at formidle sin viden videre til andre.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?