Mathilde fik sin debut på scenen

24. oktober 2016

Mathilde Thomsen har aldrig optrådt på en scene før. Alligevel havde hun lyst til at søge en hovedrolle i årets elevforestilling på Midtjysk Efterskole.

Når Mathilde Thomsen fra Mårslet ved Aarhus er den gennemgående figur i årets elevforestilling på Midtjysk Efterskole bliver det et levende bevis på, at kun ganske kort tid på en efterskole kan flytte en elev langt.

Da Mathilde startede på efterskolen havde hun aldrig stået på en scene før. Normalt er hun heller ikke én, der stiller sig an og fører sig frem. Men i forbindelse med skolens linjerunde, hvor alle elever prøver alle linjer, kom hun på teaterlinjen.

- Jeg fandt ud af, at man ikke skal være sig selv, når man spiller teater. Man kan opføre sig underligt og for eksempel råbe og skrige. Det har jeg tit haft lyst til, men aldrig turdet før, sig hun.

Der skal ske noget nyt

Mathildes vej til en hovedrolle i forestillingen går via et arrangement, hvor eleverne skulle læse digte højt for hinanden. Det var hun ikke meget for. Men hun gjorde det, og fandt ud af, at det ikke var så slemt.

- Jeg har oplevet, at jeg fortryder det bagefter, hvis jeg ikke kaster mig ud i noget, siger Mathilde, som hader gamle rutiner og elsker, når der sker noget nyt.

Og det må man sige, at der gør. Sammen med kammeraterne på efterskolen Mathilde kastede sig ud i en vild tour de force gennem et stykke, som kom vidt omkring og inddrog mange forskellige udtryksformer.

- Det var lidt af en udfordring, og jeg havde sommerfugle i maven. Men jeg har det sådan, at hvis jeg ved, hvad der skal ske, og jeg er godt forberedt, så bliver jeg ikke så nervøs, siger Mathilde.

Mathilde Thomsen

Mathilde Thomsen er gennemgående figur i årets teaterstykke sammen med Tue Sandlykke.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?