Midtjysk åbner døren på klem

16. september 2020

Søndag 27. september er der Efterskolernes Dag. En dag, hvor Midtjysk normalt vil slå dørene op på vid gab og invitere så mange, som muligt indenfor. Men i år bliver det anderledes, og dørene kun åbnet på klem.

Coronavirusset kaster stadig sin lange skygge over det ganske land og har indflydelse på social adfærd og rigtig mange arrangementer. Det gælder også den årlige Efterskolernes Dag.

Her har man hidtil kunnet ankomme til Midtjysk på et hvilket som helst tidspunkt i løbet af dagen, og der har været stor tilstrømning. Men på grund af smitteudbredelsen i landet, skal man i år bestille tid til besøg og rundvisning. Skolen lukker 25 familier ind hver time, og man skal sikre sig en plads gennem et billetbookingsystem.

Vi tænker gerne nyt

Selv om der således er lavet om på det grundlæggende princip, at man bare dukker op, så bliver dagen alligevel som den plejer, tilføjer forstanderen.

- Midtjysk er blandt andet kendt for at levere landets gladeste rundvisninger, og det har vi ikke tænkt os at lave om på, siger forstander Bo Thorup.

Han noterer med glæde, at skolens måske kommende elever har taget budskabet om tidsbestilling til sig. Skolen holder åbent fra 12- 18, og tidspunkterne omkring middag er allerede udsolgte.

- Vores elever vil vise de besøgende rundt, og det gør de som altid med stolthed og glæde. Allerede på det her tidlige tidspunkt på året, har eleverne taget skolen til sig. Det er 'vores efterskole'. Der vil også være oplæg om efterskolelivet, og der vil være mulighed for at få en snak med en lærer, fortæller Bo Thorup.

Rundt i små grupper

Gæsterne vil blive vist rundt i små grupper, og der vil være rigelige mængder af håndsprit og mundbind.

- Vi forestiller os, at det bliver en rigtig god dag, hvor der måske bliver lidt mere ro på, end der plejer. Det gode ved situationen er, at vi lærer noget, som vi måske kan bruge ved fremtidige arrangementer. Det at tænke nyt og anderledes er en del af vores DNA, så nu må vi bare vise samfundssind og se at få det bedste ud af det, siger forstanderen.

Efterskolernes Dag 2019

Efterskolernes Dag er normalt en dag, hvor gæsterne har væltet ind på Midtjysk Efterskole. Men i år bliver det anderledes. Kun 25 familier bliver lukket ind ad gangen. (Foto fra 2019)

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.