Midtjysk betræder nye stier sammen med Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret

30. november 2020

I over halvandet år har Midtjysk Efterskole og Odin Teatret opbygget et stadigt tættere samarbejde. Det sender elever fra Midtjysk ind på Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret og skuespillere fra Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret til efterskolen for at gæsteundervise teaterlinjen.

På en våd og blæsende novemberaften stiger 38 elever fra Midtjysk Efterskole ud på en mørk parkeringsplads et sted i Holstebro. I mørket kan et par store brandbiler skimtes. En lærer råber, at de skal følge efter. Sammen bevæger flokken sig ned af en grusvej, der tager et hårdt sving mod højre. Der. For enden af mørket springer det varme lys frem gennem masser af vinduer. Midtjysk Efterskole er ankommet til Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret. En teatermastodont, der har til huse i uanfægtede Holstebro, og siden sin opstart i 1964 været ledet af Eugenio Barba. Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret er med sine Avantgarde forestillinger og performances anerkendt i teaterkredse over hele verden.

En anderledes teateroplevelse

Efter et par timer i det varme teaterhus træder eleverne igen ud i mørket med en ny, og for mange, anderledes teateroplevelse i frisk erindring. Nogle er lidt høje af oplevelsen andre er mere stille og reflekterende. Eleverne har set forestillingen, Det Kroniske Liv, der har været en fast del af Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatrets repertoire siden 2011.

I bussen på vejen hjem går snakken mellem eleverne. De kommer ikke blot fra skolens teaterlinje, men repræsenterer et bredt udsnit af skolens seks linjer. En lærer beder dem om at skrive nogle ord ned om deres oplevelse. Lea sidder med sine tommelfingre på smartphonen. De bevæger sig for så at holde pause. Hun kigger ned på sin telefon og skriver:

- Stykket var meget inspirerende, og man kom til at reflektere over, hvad teater også kan være, og hvordan man kan tænke på teater på mange måder. Det var fedt, at det var så anderledes, og kunne tolkes på mange måder. Selve Teaterhuset var også meget inspirerende, og det var som om, man kom ind i en helt anden verden, fyldt med teater på kreative måder.

Tæt samarbejde med Odin Teatret

Det er ikke tilfældigt, at bussen fra Midtjysk Efterskole ankom til Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret den mørke novemberaften. I over halvandet år har skolen og Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret opbygget et stadigt tættere samarbejde, der sender elever fra Midtjysk ind på Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret og skuespillere fra Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret til efterskolen for at gæsteundervise teaterlinjen. Det er desuden planlagt, at eleverne på teaterlinjen skal vise en forestilling på Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatrets store scene. I midten af dette samarbejde står teaterlærer på Midtjysk, Martin Svinkløv samt Alice Occhiali og Valerio Peroni, tidligere elever fra Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret, der nu har deres egen teatertrup, Váli Theatre Lab, stadig baseret i huset i Holstebro.

Et privilegium at møde Midtjysk

Om det specielle samarbejde siger Valerio:

- Det er altid et privilegium at møde eleverne fra Midtjysk Efterskole. Hver gang vi starter med nye teaterelever fra Midtjysk, træder vi ud på en ny sti, og vi ved aldrig, hvor vi ender. Vi hviler i troen på, at alting vil finde sin form og få en mening i arbejdet med de unge. Det eneste vi gør, er at bringe det skjulte frem, der hele tiden har været i dem. Det sker kun med kærlighed, omsorg og tålmodighed.

Og Martin tilføjer:

- Det er så fedt, at det ikke blot er vores teaterelever, der får noget ud af dette samarbejde, men at hele skolen kan få lov at tage til Holstebro og opleve Odin Teatrets magi.

God fælles referenceramme

En uge efter den fælles tur til Odin Teatret stod Valerio og Alice klar i efterskolens teatersal og underviste teatereleverne i de selvsamme teknikker, som eleverne havde oplevet professionelle skuespillere bruge. Om et par måneder er det elever fra Midtjysk, der indtager scenegulvet på Odin Teatret. Alice fortæller:

- Selvom eleverne ikke ender ud som professionelle skuespillere, så kan de bruge skuespillerens værktøj i alle sammenhænge. Vores samarbejde bygger ligeså en stærk relation mellem vores to huse. Det er en vigtig del af samarbejdet, at Midtjysk besøger Nordisk Teaterlaboratorium - Odin Teatret.

- Det kommer også til at betyde meget for eleverne på teaterlinjen, at deres andre kammerater på efterskolen også har oplevet denne form for teater. Det skaber en god fælles referenceramme, når teaterlinjen snart skal præsentere deres egne forestillinger. Det er også enormt givende for mulige kommende elever at kunne se, I hvilken kunstnerisk retning, vi ønsker at gå på teaterlinjen, slutter Martin.

Odin 1

Odin Teatret i Holstebro og Midtjysk Efterskole har indledt et tæt samarbejde, som bringer både teater og skole ind på nye stier. Skuespillere fra Odin Teatret underviser her elever på efterskolen.

Odin 3

Billede fra forestillingen 'Det kroniske liv', som eleverne på Midtjysk Efterskole har oplevet på Odin Teatret,og nu skal arbejde ud fra selv.

Teater

Teaterlinjen boltrer sig i skolens egen teatersal, og laver forestillinger uden for skolen.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.