Midtjysk fordobler elevtallet

12. april 2019

Midtjysk Efterskole får fordoblet sit elevtal, når 140 unge fra folkeskolen rykker ind i påsken, og bruger deres fridage på skolegang og aktiviteter.

140 unge fra 4., 5. og 6. klasse i folkeskolen har valgt at bruge et par dage af deres påskeferie til at deltage i årets påske-camp på Midtjysk Efterskole, ’Et døgn på Efterskole’.

Her vil de komme til at opleve, hvordan det er at gå på efterskole. I 24 timer, vil skolens elever og lærere føre gæsterne gennem så mange aspekter af efterskolelivet, som muligt. Og hvem er bedre til at demonstrere det, end netop de efterskoleelever, der går på skolen nu?

De har planlagt de fleste af aktiviteterne, og kommer til at optræde som instruktører, mens skolens lærere holder sig lidt i baggrunden.

Rekorddeltagelse

Midtjysk Efterskole har holdt påske-camp i en række år, og dette års deltagelse sprænger alle rammer. Mange flere har forsøgt at melde sig til, men skolen har været nødt til at lukke for tilmeldingen ved de 140.

- Vi er glade for den store interesse. Den underbygger tendensen med, at flere og flere unge vælger et efterskoleophold, før de drager videre ud i uddannelsessystemet. Og det kan også vise sig at være en god idé, for undersøgelser viser, at unge, der har gået på efterskole, har bedre forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse, end elever, som ikke har, siger forstander Bo Thorup.

Han er også glad, fordi påske-campen bringer skolen i kontakt med en masse unge, som får en god oplevelse, og som måske vælger at gå på Midtjysk Efterskole, når den tid kommer.

- Vi kan se på vores nuværende elevhold, at en del af dem har været på påske-campen én eller flere gange, og at de derigennem har besluttet sig for at gå på Midtjysk et år, siger han.

Trappen 2

Der bliver trængsel på trappen, når 140 ekstra elever rykker ind i dagene op til påske.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.