Midtjysk holder åbent hus for lukkede døre

11. marts 2021

Glade elever, rundvisning og orientering om skolen. Alt er næsten, som det plejer. Og så alligevel ikke. For selv om eleverne er tilbage på skolen, er der ikke mulighed for at holde åbent hus fysisk. Det hele foregår derfor online, og næste gang er mandag 26. april kl. 19:00.

Midtjysk Efterskole summer igen af liv efter at eleverne kom tilbage fra Corona-nedlukningen. Beliggende i Ikast-Brande Kommune hører skolen til Vestjylland, og derfor åbnede skolen for eleverne onsdag 3. marts.

Men ét er de elever, som allerede går på skolen. Noget andet er, at mange andre unge mennesker i disse måneder skal bestemme sig for et efterskoleophold. Åbent Hus-arrangementer hører derfor til dagens orden. Men der er uorden i dagens orden for tiden.

- Vi holder ikke åbent hus fysisk, så længe der er restriktioner. Men vi har fundet en anden måde at vise skolen frem på, fortæller forstander Bo Thorup.

Et radio og tv-studie

I det nye set-up har skolen etableret et studie, hvorfra der kan sendes live på det mødeforum, som hedder Zoom. I studiet holder en 'studievært' i form af en lærer styr på en række gæster. Det er foruden skolens forstander og viceforstander, et par af skolens nuværende elever. De viser også rundt på skolen fulgt af et kamera, så man kan følge med hjemme i stuerne.

- Vi har testet metoden nogle gange nu, og vi føler os forholdsvis sikre på, at det virker, og at dem, der overværer programmet, får noget ud af det, fortæller Bo Thorup.

Hen hæfter sig ved, at ca. 50 familier deltog sidste gang, og at skolen fik lige så mange tilmeldinger til kommende skoleår, som ved fysiske åbent hus-arrangementer.

Undervejs i programmet kan seerne stille spørgsmål via en livechat, så på mange måder ligner det en hvilken som helst anden tv-udsendelse. Eneste forskel er, at man skal være tilmeldt for at kunne logge sig ind.

Tilmelding sker via skolens hjemmeside, hvor man kan booke en rundvisning.

- Det er næsten som at være der selv, og så slipper man for at skulle ud at køre. Det kan jo også være en fordel, siger Bo Thorup.

Book en virtuel rundvisning

Monopolet, total

Ved åbent hus for lukkede døre er det en studievært og gæster i studiet, der præsenterer skolen online. Billedet stammer fra en tidligere begivenhed.

Tilbage på skolen (1)

Onsdag 3. marts vendte eleverne tilbage til skolen med alle deres pakkenelliker efter nogle lange vintermåneder uden skolegang.