Midtjysk skruer op for lyden

08. november 2019

Det kommer ikke til at gå stille af, når Midtjysk Efterskole åbner dørene for Efterskolernes Aften 8. januar. Fra alle kanter vil efterskolelyde strømme gæsterne i møde.

De fleste har nok set lyset ved et efterskoleophold. Man hvor mange har lagt mærke til lydene, og hvordan lyder Midtjysk Efterskole? Godt, vil både nuværende og tidligere elever sikkert svare. Men hvordan lyder den så rent faktisk. Det vil elever og lærere undersøge ved at samle lyde ind, og resultatet vil kunne høres på Efterskolernes Aften 8. januar 2020.

Vi ved helt grundlæggende ikke så meget om, hvilke lyde der omgiver os, men vi ved, at lydene har stor betydning for den måde, vi lever på. Der er lyde overalt, og vi bliver alle påvirket af dem.

Hvordan lyder Midtjysk Efterskole? Godt, vil både nuværende og tidligere elever sikkert svare. Men hvordan lyder den så rent faktisk. Det vil elever og lærere undersøge, og resultatet vil kunne høres på Efterskolernes Aften 8. januar 2020.

Indsamler lyde

Er lyden af Midtjysk en let trommen af regn på teltdugen? Et plask fra svømmehallen? Hvisken og råb fra teatersalen? Tallerkener, der klirrer i køkkenet? Eller lyden af flere hundrede forældre i dialog?

- Vi vil indsamle lyde af vores hverdag, og skabe en kakofoni af lyde, som vores gæster kan opleve, når de besøger os på Efterskolernes Aften, siger forstander Bo Thorup.

For ham er lyden af samtale mellem eleverne, forældrene og personalet sød musik. Han elsker, når skolen genlyder af dialog mellem mennesker.

- Dialog ligger i vores DNA, og dialog indeholder en masse liflige lyde, som nogle gange bare er et lydtæppe, andre gange en meget distinkt meningsudveksling eller udtryk for ønsker og håb, siger han.

I den kommende tid vil lærere og elever opsamle lyde med deres mobiltelefoner. Når lydende er samlet ind, vil de blive redigeret og afspillet forskellige steder på skolen. Måske møder du en plante, som siger mærkeligt. Eller du kommer ind i et rum, som er fuldt af lyde. Måske er der et sted, hvor du skal gætte, hvor lydende kommer fra.

Slå lyden til - og fra

Vækkeure, trafikstøj og fuglefløjt påvirker vores helbred på godt og ondt. I modsætning til resten af kroppen sover ørerne aldrig. De usynlige vibrationer kan få mennesker til at føle både glæde og ubehag. Vibrationerne kan skræmme livet af os, de kan stresse os, men de kan også berolige.

- På Midtjysk oplever vi masser af lyde i hverdagen, og med vores kampagne vil vi rette søgelyset mod både de lyde, der gør os godt, og dem, der stresser os, siger Bo Thorup.

Han peger på, at uønsket snak ifølge mange undersøgelser er en af de værste lyde i verden. Især hvis flere stemmer taler samtidig.

- Vores hjerne har simpelthen ikke båndbredde nok til at håndtere det.

Måske nyttig viden, hvis man opholder sig i et undervisningslokale, mener han. Og finder trøst i, at forskningen også har vist, at natur og naturlyd er godt for os.

- Og Midtjysk er jo omgivet af vind, vand og fugle, så det kan man opsøge, hvis man har brug for at stresse af, siger han, og tilføjer, at fravær af lyd også har en effekt.

- Der er mange lyde på en efterskole, og tidligere elever fortæller ofte, at der er lyde, de savner, når de kommer hjem. Eksempelvis lyden af værelseskammeratens snorken.

Mary og lyd

Lyden af Midtjysk lægger sig i slipstrømmen af forskningsprojektet 'Lyden af Danmark', som kronprinsesse Mary skød i gang tidligere på året. Læs mere: https://lyden-af.dk/ (Foto fra Billedbladet)

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.