Midtjysk vi sikre unges trivsel med mobilfri politik

24. september 2020

Både de unges skærmforbrug og mistrivsel stiger, viser en ny undersøgelse. Midtjysk Efterskole har taget konsekvensen og forbudt den forstyrrende mobiltelefon. Men hænger tid bag skærmen virkelig sammen med unges trivsel?

En ny analyse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, viser et sammenfald mellem unges mistrivsel og skærmforbrug. Analysen gennemgår flere forskningsrapporter og sandsynliggør, at unge, der mistrives, er tilbøjelige til at bruge mere tid bag skærmen. Det skriver JyllandsPosten blandt andet i artiklen om digital dannelse.

Her er viceforstander Helle Nørregaard interviewet. Hun siger blandt andet:

- Telefonen kommer mellem de unge mennesker, fordi de forsvinder ind i den. Og det skaber ikke gode vilkår for deres trivsel og relationer på efterskolen, siger Helle Nørregaard.

Går ud over fællesskabet

Også to elever udtaler sig i artiklen. Det er Ida Ask Olesen og Mathias Toft, som har skullet vænne sig til, at telefonen ikke var i hånden eller bippende i lommen. Den ligger nemlig på værelset, fra de står op og indtil kl. 19, når dagens fællesprogram er slut.
- Selv når jeg gerne må kigge på telefonen, har jeg faktisk ikke lyst. For det er jo at vælge fællesskabet fra, siger Ida Ask Olesen.

Før efterskolen brugte Ida Ask Olesen op til fire timer på bl.a. Instagram og Netflix, mens Mathias Toft gerne brugte et par timer på computerspil inden sengetid.

De er begge enige om, at de uden efterskolens regler ville have været hurtige til at gribe telefonen i lommen.

Læs hele artiklen her

Ida Ask