Modige spørgsmål til Midtjysk og Monopolet

04. februar 2021

Mads og Monopolet er et kendt radiokoncept, hvor lytterne kan skrive ind og få behandlet nogle af hverdagens små og store dilemmaer. Den idé har Midtjysk Efterskole kopieret, mens eleverne sidder hjemme.

Er det OK, at elever fra Midtjysk tager i sommerhus sammen, når skolen er lukket? Hvor længe skal man opdrage på sine børn? Og hvad skal man gøre, hvis man går på efterskole, og ikke har så mange penge, som ens kammerater?

Spørgsmålene og dilemmaerne står i kø, når Midtjysk åbner mikrofonerne til Midtjysk og Monopolet. En kopi af programmet Mads og Monopolet, som har kørt i DR i mange år. I dag hedder det Sara og Monopolet, fordi det har fået ny vært.

Men grundlaget er det samme, og det samme som kendte og elskede brevkasser gennem tiderne: Skriv ind med et dilemma eller et spørgsmål og få svar fra nogle vidende personer. Ikke eksperter, men mennesker med forskellig baggrund og personlige holdninger.

Spørgsmål om savn og sorg

Midtjysk og Monopolet er støttet af Efterskoleforeningen, og afvikles live på efterskolen. I panelet sidder to elever og to lærere, og der er også en studievært, der styrer dilemmaerne og debatten. En lydmand og en kameramand styrer teknikken, så alle kan se med på platformen, som er en gruppe på Facebook.

- Hensigten med Monopolet er, at eleverne og deres forældre uafhængige af hinanden kan indsende dilemmaer af forskellig slags. Dilemmaerne debatteres i panelet, og kan handle om personlige, sociale og læringsmæssige udfordringer ved at være sendt hjem. Det kan handle om savn og sorg , om problematikker i venskaber, om kærlighed, om forældreskab og meget mere, fortæller viceforstander Helle Nørregaard.

De forskellige dilemmaer kan både blive læst op eller ringet ind i livestudiet, og panelet inddrager deres personlige oplevelser og erfaringer i deres behandling af spørgsmålene.

- Dilemmaerne kan være til gavn for andre ved, at de debatteres som et alment og generelt problem. Fra det personlige problem til en fælles problemstilling, som de andre kan identificere sig med, siger Helle Nørregaard.

Ikke kun Corona-spørgsmål

Hun og panelet har konstateret, at dilemmaerne ikke kun handler om Corona og om at være afskåret fra det fysiske fællesskab på skolen. Der bliver også stillet mere almene spørgsmål, som for eksempel, hvordan man som elev skal forholde sig til, at nogle har flere penge, end andre.

Andrea Sangild Villemann fra Herning er én af de elever, som har indsendt et spørgsmål:

- Jeg har et problem. Jeg føler mig meget ineffektiv. Jeg er bare herhjemme og føler ikke rigtigt, at jeg får lavet noget som helst. Jeg hader at føle mig ineffektiv, skrev Andrea.

Og hun fik gode forslag til, hvad hun kunne gå i gang med.

- Nogle gange er det svært at forstå, hvorfor det er, som det er, og vi skal finde os i meget. Så er det godt at høre, hvad andre tænker. Spørgsmålene om Corona-tiden fylder meget, og har en dybere betydning for mange, siger Andrea efterfølgende.

Modige spørgsmål

Hun synes, Midtjysk og Monopolet er en god måde at få taget nogle problemstillinger op. Og at det også kan ske anonymt. Blandt andet var der et spørgsmål om, hvordan man skal gebærde sig, hvis ens familie ikke har så mange penge.

- Det var et modigt spørgsmål, også selv om det var anonymt, synes Andrea.

Holger Mols Harpøth fra Brædstrup var udset til at sidde og panelet, og han blev chokeret over spørgsmålet.

- Det havde jeg slet ikke tænkt på, siger han.

At forældre kan indsende spørgsmål og lytte med, giver programmet en særlig dimension, mener Holger.

En forælder skriver blandt andet:

- Jeg har engang hørt en sige, at når ens barn bliver 16-17 år, så er det for sent at opdrage på barnet. Men jeg synes, det er svært at stå på sidelinjen og bare se til. Jeg kan derfor have svært ved at sige, når pc’en skal slukkes, sengetiden passes, og andre ting skal gøres. Hvad bør jeg gøre?

En lærer i panelet svarer indledningsvist, at hans forældre ikke er holdt op med at opdrage på ham endnu. Og på den måde fik både paneldeltagere og lyttere noget at tænke over sådan en fredag eftermiddag under Corona.

Monopolet, total

Studiet på Midtjysk er proppet med teknik, debat og holdninger, når Midtjysk og Monopolet bliver afviklet.

Monopolet, Holger

Paneldeltager Holger Mols Harpøth blev chokeret over at erfare, at nogle elever synes, det kan være et problem at gå på efterskole, hvis man kommer fra en familie, som ikke har så mange penge.

Monopolet, Andrea

Andrea Sangild Villemann havde sendt flere spørgsmål ind til monopolet, og var glad for at få gode idéer til, hvad hun kan gøre med sin effektivitet under Coronaes.