Nip og Luna bager på Midtjysk

09. marts 2018

De to tidligere elever, Nip og Luna fra Den Store Bagedyst på DR, vender for en kort stund tilbage til Midtjysk Efterskole. Her vil de arrangere den helt store bagedyst for deltagerne i Et Døgn på Efterskole.

Da Nipuni Julie Jakobsen gik på Midtjysk Efterskole i 2005-2006, var det ikke køkkenet, der trak. Hun var mere til idræt. Heller ikke Luna Richardt, som gik på Midtjysk i 2012-2013 var nogen særlig ørn til det kulinariske. Hun valgte vandsport som sin linje, selv om hun ikke kunne svømme. Men det er en anden historie.

Det, der imidlertid binder dem sammen er, at de begge har været udvalgt til at deltage i seermagneten Den Store Bagedyst på DR. De er begge røget ud i program nummer seks, og de har begge vundet Den Store Julebagedyst. Og så har de altså begge gået på Midtjysk.

- At blive udvalgt - eller castet, som det hedder - er en proces, hvor man skal igennem flere prøver. Man skal vise, om man har personlig udstråling, og om man brænder igennem på skærmen, fortæller de to.

Og det må man sige, at de gør. Der er ikke mange sekunder mellem latterudbrudene, og væg-til-væg-smil dækker ansigterne det meste af tiden.

- På Midtjysk oplevede vi mange ting på kort tid, vi lærte at stå på egne ben, at stå frem for andre og at tro på os selv. Det har vi kunnet bruge i den her udvælgelsesproces, mener de begge.

Som at være på efterskole

At være deltager i Bagedysten er også lidt som at være på efterskole. Mens optagelserne finder sted, er deltagerne indkvarteret på et motel, og det er temmelig efterskole-agtigt, dog med den forskel, at natterend er tilladt.

- Alle døre står åbne, og alle render ind og ud hos hinanden hele tiden. Man er omgivet af mennesker 24/7, og det bringer mindelser om vores tid på Midtjysk.

Til daglig læser Luna antropologi, og Nip er i gang med en uddannelse i markedsføringsøkonomi. Men det skal ikke stå i vejen for en karriere med noget helt andet. Gennem bagedysten har de fået åbnet en dør til en verden med tv, og det kan føre til hvad som helst.

- Når man er åben og imødekommende og ikke bange for at springe ud i at prøve nye ting, som vi også lærte på Midtjysk, så kan man forvente sig lidt af hvert, mener de to.

Og tilføjer:

- Det er vildere, end man tror.

De to bagedystere planlægger at arrangere en bagedyst for deltagerne i Et Døgn på Efterskole, som finder sted i skolernes påskeferie. Når forældrene så kommer og henter deres børn efter døgnet, bliver resultatet af dysten præsenteret og alle får lov at smage.

Bagedyst med Nip og Luna

Luna og Nip vender tilbage til deres efterskole og holder stor bagedyst med deltagerne i Et Døgn på Efterskole.