Nissepiger pynter op til fællesskab

14. december 2016

Nissepigerne på Midtjysk Efterskole har lavet en plan for hele julemåneden, så kammeraterne hver dag får en ny juleoplevelse. Det er sjovt, og det styrker fællesskabet, mener pigerne, som også får noget ud af det selv.

Hver dag byder på nye juleoverraskelser, og det er en bande bestående af fem-seks piger, som har sat sig for, at julestemningen skal bundfælde sig blandt kammerater og medarbejdere på skolen. De lader ingen mulighed for at sprede julestemning gå fra sig.

Indslagene kan blandt andet betyde, at der pludselig er varm cacao på morgenturen. Eller julehistorier i opholdsstuen. Fløjpyntningskonkurrence, julekalender-tv og meget andet.

- Vi samles om julen, og folk er virkelig kommet i julestemning. Det styrker fællesskabet, og vi oplever at være en del af noget større mener pigerne.

Og ja. Det er kun piger, der står bag julehalløjet.

- Det med at pussenusse er sådan noget pigeagtigt noget. Men drengene vil gerne være med, siger de.

Nissepigerne får noget igen

Ud over at stå for den praktiske gennemførelse af løjerne, har pigerne lært en masse om planlægning og om at være med til at bestemme.

- Det er sjovt at være en af dem, der ved, hvad, der skal ske. Det er jo normalt lærerne, der ved det, siger Rikke Joy Abildtrup, som er én af pigerne.

- Og vi har fundet ud af, hvad det kræver at arrangere noget, tilføjer Louise Hiis Trolle.

Pigerne har meldt sig frivilligt til at indgå i arbejdet, og de er glade men også lidt trætte.

- Det kan godt være lidt stressende nogle dage, mener Natasja Nørrevang Løland.

Selv om de er lidt trætte, er de også glade for at være med i banden.

- Man får en masse igen, når man laver frivilligt arbejde. Og vi har lært at lytte til andres idéer og at arbejde sammen i en gruppe. Der er lidt teambuilding over det, siger de samstemmende.

Nissebanden

Man får en masse igen, når man laver frivilligt arbejde. Og vi har lært at lytte til andres idéer og at arbejde sammen som en gruppe, siger Nissebanden. Fra venstre er det Natasja, Rikke og Louise.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?