Ny undervisning på trapperne

07. marts 2018

Midtjysk Efterskole skaber nye rum for læring. Sidste skud på stammen er en ikonisk trappe, som bliver skolens nye samlingspunkt, og som transformerer opholdsstuen til et multifunktionelt rum, hvor der kan være foredrag, undervisning, teaterforestillinger, koncerter og meget mere.

Den nye trappe, som er næsten lige så bred som opholdsstuen, er endnu et trin i den proces, der er igang med at udvikle læringsrum med flere muligheder for at lave projektorienteret og dialogbaseret undervisning.

Projektet med at kigge på skolens læringsrum startede allerede i foråret 2016, hvor skolens medarbejdere sammen med en ekspert i nye måder at arbejde på og en arktitekt har udviklet forslag til, hvordan man i højere grad kan få indretningen af lokalerne til at understøtte den form for undervisning, som skolen gerne vil arbejde mere med.

Første skridt var indretningen af tre nye projektrum, hvor fleksibilitet indbyder til at arbejde på mange forskellige måder. De blev taget i brug lige efter sommerferien.

En moderne efterskole

- Midtjysk er bygget i en tid, hvor eleverne for det meste sad på deres stole og kiggede på en lærer og en tavle. I dag skal der udvikles flere læringskompetencer, og det kræver nogle andre fysiske forhold. De skal blandt andet være mere fleksible, fortæller viceforstander Helle Nørregaard.

- Vi er en moderne efterskole, og vil gerne følge med tidens krav til undervisning. Det danske uddannelsessystem efterspørger i stigende grad studerende, som kan samarbejdets kunst. Det er blandt andet i det lys, de nye lokaler skal ses, siger hun.

Eleverne har kunnet følge opførelsen af trappen, og flere har været utrygge ved, at opholdsstuen nu skal indrettes på en ny måde.

- Men de skal nok blive glade for trappen, når de finder ud af, hvor fedt det bliver. Og alle de ting, der var i den gamle opholdsstuen, vil der stadig være plads til. Blandt andet er der opstået en 'slyngelstue' under trappen, hvor der for eksempel kan være billard og tv, siger forstander Bo Thorup.

Han har indbudt de nuværende elever til at komme med forslag til indretning af den nye opholdsstue, hvor der altså også skal være foredrag, undervisning, teaterforestillinger, koncerter og meget mere.

Trappen 2

Den nye trappe fylder næsten hele bredden i opholdsstuen. Den bliver skolens nye samlingspunkt.

Trappen 1

Trods skepsis er eleverne ved at tage den nye trappe i brug. Og det ser ud til at gå meget godt.