Pasta carbonara a la Maja

15. januar 2021

At lave mad og at spise den sammen er for mange efterskoleelever lig med et stærkt socialt fællesskab. Men når det ikke kan lade sig gøre i den virkelige verden, så kan man da lave mad sammen - hver for sig. Og det gør eleverne på Midtjysk Efterskole.

Opskriften er studeret, ingredienserne er klar og Facebook-siden med live-transmission fra køkkenet er åbnet. Maja står for dagens madlavning hos familien Andersen i Galten. På skærmen toner Lene og Ruth frem, og så er det bare med at følge med. Dagens ret er pasta carbonara, og det er tilfældigvis én af Maja's livretter.

- Jeg elsker at lave mad, og jeg har lavet det her nogle gange før, siger Maja, mens hun rutineret går i gang med at skære bacon og løg i tern. På Facebookgruppen guider Lene og Ruth eleverne gennem processen som et bedre 'tv-køkken' med Brødrene Price.

Mange bolde i luften

- Køkkenet var én af grundene til, at jeg valgte Midtjysk. Jeg synes, det er megafedt at få lov til at lave med til 140 mennesker, og maden på Midtjysk er bare god. Den lever fuldt ud op til min forventninger,  fortæller Maja til journalisten, som er med via en anden skærm.

Og sådan går det over stok og sten med flere grøntsager, som skal skæres i tern, mens bacon og løg jo helst ikke skal brænde på, og familiemedlemmerne, som dukker op i køkkenet skal have svar på, hvad dagens ret er.

Maja har mange bolde i luften, og så synes hun lige, at der skal lidt gulerødder i sovsen, selv om det ikke står i opskriften. Og så skal der også skæres grøntsager til salaten.

- Det gælder om at se det positive i, at vi nu skal være hjemme en periode. Jeg vil ikke bruge min tid på det negative, siger Maja.

Det skal være fint

Hun indrømmer dog også gerne, at det nogle gange kan være lidt svært at få tiden til at gå. Hun Facetimer med nogle af kammaraterne, og hun er ivrig deltager, når skolen inviterer til fælles aktiviteter. Dem måtte der gerne være flere af, synes hun.

- Jeg synes, vi har et mega godt fællesskab på trods af Corona, og jeg føler ikke, at det lider skade af, at vi er hjemme hver for sig. Men flere ville nok miste håbet, hvis ikke der var de fællesaktiviteter på nettet, mener hun.

Alt imens hun giver instrukser til familien om at dække bord.

- Jeg synes, vi skal tage de fine tallerkner, når det nu er efterskolens mad, vi skal spise, siger hun.

Maja i køkkenet

Maja bevæger sig hjemmevant rundt i familiens køkken og fortæller samtidig lidt om, hvordan det er at være efterskoleelev på afstand.

Køkken

På Midtjysk er du med til at lave mad.

Ane, Carl og køkkenleder Lene fortæller om livet i køkkenet.